...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack
#144
Aktuális (áttétel) dilemma
sebesség, áttétel, fejlesztés, dilemma, single-speed, ötletelés2021 / Augusztus

Az utóbbi 2 hétben alig kapcsoltam be a gépem, így most a 3 napos szünetben végre sikerült folytatnom egy előző gondolatomat.
Mivel egyre gyakrabban megyek olyan túrákra, ahol többen vagyunk (vegyesen fiatalok és idősebbek) és így nem a saját választott útvonalamon/terepemen tudok menni, így előjött egy újabb gondolat (dilemma), ami a single-speedségből (és korlátaiból) is adódik. Azt már korábban is tudtam és említettem is, hogy így elég gyenge a végsebességem. Egy bizonyos sebesség felett elég pörgőssé válik nálam a haladás. (36/16 az áttételem). Ami nem olyan nagy eget verő probléma (persze csak egy bizonyos fokig ugye), mert elég jól bevált ez az összetétel. Jól tudok gyorsulni, terepen is kiváló, illetve bizonyos emelkedési szintig is megfelelő. Tavaly azt is megtudtam, hogy hegyre azért nem való. :D Illetve a pörgősségét azért is szeretem, mert így szórakozva égetem a zsírt is. (vagy a szénhidrátot) Sokáig tudom tartani a megemelt pulzusom, miközben haladok is és élvezem a bringázást. (a télen felszedett felesleget már le is adtam) Viszont még is van egy "de", vagy egy "mi lenne ha" a levegőben. ...
Klikkre folytatódik!
Mert mi lenne, ha picivel nagyobb lenne a gear ratio-m és akkor is tudnék még pörögni, csak gyorsabban haladnék?! És mivel amúgy is célom, hogy sokat menjek (ugyanannyi idő alatt többet tudnék ez által), így célravezető lenne ez a változás.
Ezért már egy ideje a gondolataimban van, hogy lehet "váltani" kellene. (hehe. Nyelvi humor! Szópoén. :D) Első gondolat egyből a 36/15 volt, esetleg még lejjebb menni és a 36/14-et kipróbálni. Javarészt úgy is csak síkon haladok. Terepen meg izmosabb lesz valamivel, de ha azt nézem, hogy legalább erősödöm, akkor talán csak előnyöm lenne belőle. Igen ám, de ez a mostani 36/16 olyan jól kiadta a bringámon a lánchosszt. Ha lejjebb megyek a hátsó fogakkal, mindenképpen kell feszítő. Azt meg nem nagyon akartam, csak végső esetben, de ugye mégis most megtettem a 36/15-re váltásomnál. A lánctányér fogak számát sem szeretném emelni. Nem akarok előre 36-ostól nagyobbat. (Nem tetszik, ha elől nagy van. Csupán ennyi a magyarázatom rá! :) ) Tehát ez az első dilemmám, hogy hogy is legyen... Ugye pár hete már 36/15-ben gurulok és igazából már annyira meg is szoktam, hogy szinte mintha nem is lenne változás. (kezdetben azért éreztem az egyel kevesebb fogból adódó ellenállást)
A második, hogy ismét fejemben van a többsebesség (de maximum 3) gondolata is. Azért is dilemma ez, mert továbbra is bejön a SS design, látszat. Nem akarok váltót! De máshogy meg hogy a fenébe oldom meg a több sebességet? (Erősebb áttétel + marha izmos láb!??) Agyváltó? ahh... nem tudom. De oda is kell a "pöcök", amivel váltok! (váltókar) Igaz, hogy frikciós váltóból még van is az, ami tetszik. De na! Ahh... nehéz ügy ez. Singlespeeder vagyok. Nem akarok mást. De tényleg néha jól jönne 1-2 haladósabb áttétel a síkon. (Írás közben eszembe jutott még egy ötlet. Kell még egy SS bringa! :D Ennyi! )
Nem tudom na! Valahogy csak lesz majd... Ha tudnék ELŐRE fabrikálni (mondjuk tervben van ez is kb 1 éve már) egy jól kinéző rugós láncfeszítőt, akkor már nem is kellene tovább nehezítenem a dolgom. Úgy még azt is meg tudnám oldani mechanika nélküli váltással, hogy meglegyen a 3 megfelelő (hátul 16/15/14?) sebességem. Kicsit érdekes megoldás lenne, de na... értem ez alatt, hogy megállok, gyorsan átdobom a megfelelő fogaskerékre a láncot és megyek is tovább. Teljesen manuális. Kézi! Inkább crazy. :D Vagy amit már régen is írtam, hogy excentrikus középcsapágy kell... de akkor is max szerintem a mostani áttételem láncnyúlásából adódó többletet tudnám max eltüntetni vele. Egy teljes láncszem hiánnyal már nem bírna az sem megbirkózni.
Ezen a linken nézem egyébként, hogy hogy adja ki a dolgokat.
https://eehouse.org/fixin/formfmu - Nincs sok lehetőségem, de végül ahogy már szinte elvesztem a számokban, találtam egy érdekes dolgot. Ugyanis a 36/16 és a 34/14 teljesen ugyanabba a "sávba" esik a fentebbi oldalon az ábrán. Csupán a 34/14-hez elég a 46 láncszemes lánc, míg a 36/16-hoz 47 kell. Illetve, ha nem ragaszkodom a NW lánctányérhoz, akkor vehetnék egy sima 36-os lánctányért és félszemes patentszemmel talán tudnék még 36/14-et is használni. (bár lehet ennél meg picivel feszesebb lenne a lánc az ideálistól)
Hú bazz. Ennyit vacakolni ezzel!!! :D Más már biztos a fejét fogta volna és kiabálná, hogy tegyek már fel egy vacak váltót és felejtsem el az egészet! :D A lényeg a lényeg, hogy végülis van egy alig használt 34 fogas lánctányérom már és már csak egy 14 fogas lánckerék kellene az egyik verzióhoz. Lehetőleg talpas. Viszont vagy 2 éve én bevásároltam külföldről + 2 db 36 fogas NW tányért, amit még nem is használtam. Ahh...
Magamat ismerve lehetséges, hogy még kísérletezni fogok azért valamit. De hogy véglegesen lesz-e ebből bármi, az még kérdéses. Ami a
hátsó féket illeti még nincs előre lépés. Mivel különösebben nem hátráltat a bringázásomban, ezért nem foglalkoztam vele eddig. :/ :) :D Hát kb így mennek nálam a dolgok. Néha eszembe jutnak dolgok, amiből vagy lesz valami, vagy megmarad csak egy ötletnek. (Illetve mostanában picit lassan is haladok mindennel.)
Kapcsolódó bejegyzések(ek):
A Single-speed-ről általában -
Single-speed krónika
Helyzetjelentés: 36:15 (hm...)