...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack

Include file. A teljes stilizált verzió @ bringablog.hu/index.php?year=2020
{!} #Részvételi felhívás: Bringatúra
túra, bringázás, csapat, tagság, bővítés, jelentkezésKiemelt felhívás
Nem is olyan rég azon gondolkoztam, hogy szervezni kellene saját "bringatúrát". Mármint egy kisebb-nagyobb csapattal. Viszont ez nem is olyan egyszerű... Vagy mégis? Aztán végül ezt a gondolatot kicsit félretettem egyéb dolgok miatt. Most újra előjött, de picit másabb szemszögből közelítettem meg. Inkább egy kis csapatot verbuválnék magam köré és lehetőleg folyamatosan mennénk majd tekerni / túrázni. Tehát a bringás haveri körömet bővíteném úgymond. ...

Klikkre folytatódik!
#107 Városi bringautak
bringaút, bicikli, város, tekerés, fejlesztések2020 / Május


Néha szokott úgy alakulni, hogy nincs már idő elmennem egy messzebb útra (pl közeledik az eső/vihar, vagy más dolgom volt, vagy lesz, stb), de mégis azért még mennék bringázni. Illetve, hogy picit más "irányba" mennék, mint a megszokott. Ekkor jön a képbe a városi bringázás lehetősége. Azaz a városi bringautakon való biciklizés. Nálam ez néha felfedezéssel is jár, mert keveset szoktam így bringázni. (a boltokba való menetel és egyéb ügyek intézése az más tészta) Így vannak olyan városrészek, ahova nem is járok sűrűn (vagy szinte sose) és ezeken a helyeken néha "észreveszem", hogy idő közben lett bringaút is. Ezek inkább a külterületeken lévő bringautak: Mint pl a kertvárosi rész (egészen a LEGO-ig), borbánya (Tünde utcai bringaút, ez viszonylag új), vagy Sóstóhegy fele, illetve kifelé a városból a kórháztól (Kállói út, ez is elég új építés) egészen a Csárda utcáig, stb. Elég sok kilométert össze lehet szedni csak az ezeken való tekerések alatt is.

Azért nagyjából képben vagyok a városi bringautas fejlesztésekkel, ezért tudtam én ezekről, hogy lesznek és épülgetnek, csak éppen nem vitt arra utam sose, így én általában csak ilyenkor keveredem arrafelé, hogy meg is nézzem azokat, illetve hogy végig is guruljak rajtuk. Mindenesetre azért jó látni, hogy vannak ilyen fejlesztések is.

Ahogy most visszanézegettem a korábbi bringaút építéssel kapcsolatos híreket, illetve utánanéztem, hogy van-e valami, ami esetleg most épül bukkantam rá egy érdekes hírre. Bár nem új a dolog (csak nekem vot az) és nem is közvetlenül Nyíregyi fejlesztés, hanem Tokajhoz tartozó beruházás, de az tök mindegy. A lényeg a lényeg.
- Épülhet a kerékpárút a hegy körül
Tokaj konzorciumi vezetésével 1 milliárd 840 milliót nyertek a projektre

- Épülhet a kerékpárút (friss hír az ügyben)
És ez is új volt nekem, hogy létezik ilyen is:
- MK Kerékpárút nyilvántartás
Ez utóbbi oldal akár hasznos is lehet majd még a közeljövőben. A hegy körüli út meg tulajdonképpen nem is értem miért nincs még kiépítve. Csodálkoztam is, hogy a Tarcalig vezető bringaút egy idő után el is fogy, és hogy azt mégis miért nem építették tovább, amikor épült (2016). Biztos van neki oka, de akkor a lényeg, hogy nem felejtették el, csak az majd később épül meg (azért ennek már 4 éve kérem szépen). Mindenesetre nincs más hátra, mint hogy türelmesen várunk és egyszer majd kész lesz talán.

Kapcsolódó bejegyzés: Kerékpárosbarát város
#106 Megszállottság, függőség
bringázás, megszállottság, függőség, beismerés, szabadidő2020 / Május
Szerencsére én nem vagyok cigi, ital, gyors étel, drog, kávé és szinte semmilyen káros szenvedélynek függője. Khm!... Na jó ez nem teljesen igaz, mert a fülesben a zenét maximális hangerőn nyomatom mindig. Az pedig káros... Viszont a bicajozás károsnak ugyan nem káros, de nálam már függőség és megszállottság lett. Érdekes, mert pár éve még eszembe sem jutott, hogy ezt gondoljam. Tulajdonképpen a karantén helyzet és a rossz időjárás (hideg, szél és esők) világított rá erre az észrevételre. (nem tudtam annyiszor és annyit menni, amennyit szerettem volna) A karantént még hagyjuk is, mert én csak a rossz időben maradtam otthon. Ez a tavaszi időjárás valami nagyon béna lett most. :/ Remélem innentől kezdve a nyár az nyár lesz és mehetek kedvemre. (csak ne essünk át a túloldalra se!)

Régebben is bicajoztam sokat, de akkoriban nem is tudtam mennyi távolságot is mentem egy-egy alkalommal. Nem is érdekelt különösebben. Aztán, ahogy elkezdtem mérni, tudat alatt bennem volt, hogy egyre többet menjek. Vagy legalábbis egy kerek számot tekerjek le. Végül is eddig is így volt ez nagyjából, csak nem volt viszonyítási alapom, ezért érzésre ment. Egy ideje már ez odáig "fajult", hogy hétvégente, ha tehetem minimum 50 Km-ert letekerek naponta. Ez az esetek többségében bőven meg is van. Ha kimarad egy nap, vagy ha kevesebbet megyek, akkor már hiányérzetem van. És igénylem testileg, mind szellemileg is a jó bringázást.

De "megszállottnak" (komoly bringásnak?) lenni lehet máshogy is a bringával kapcsolatban. Pl. szerelés/folytonos újítgatás, csapatban edzések, biciklis öltözet használata, tisztogatás, stb. Bár én szeretem szerelni és átalakítani a bicajt is, de csak akkor teszem, ha indokolt vagy van egy újabb ötletem. Illetve továbbra sem fogok beöltözni a bringázáshoz, pedig mondhatnám, hogy "komoly" bringás vagyok. :) - Egy a lényeg, hogy jó időben alig várom, hogy kint legyek és tapossam a pedált ezerrel! :) És ha ez valamiért nem jön össze, akkor meg morcos vagyok. :/ Mondjuk ezzel szerintem nem csak én vagyok így. Akinek a bringázás a hobbija, az ha teheti, menni is akar és fog is. :)
#105 Vigyázz a kutya hamis!
bringázás, kutya, támadás, kergetés, vélemény, tanácsok2020 / Május


Nem rég újból (kétszer is) megkergettek kutyák. Legutóbb két kutya is egyszerre. Egy viszonylag gyakran megtett útvonalamon, ahol eddig nem voltak kutyák. Biztos most szabadon engedték őket, hogy "legeljenek", vagy akármi. Igazából már többször is volt ilyen és általában békén hagytak egy idő után. Meg én is az eset után pár perc múlva már el is felejtem az esetet általában. De most gondoltam megírom a véleményem erről is. Amivel szerintem nem leszek népszerű a kutyabarátok körében, de hát ez van. Egy dolog biztos, hogy alapjában véve se szeretem a kutyákat. Nincsen különösebb bajom velük amúgy, de én nem vagyok "kutyás" ember. Ők balra én jobbra. Ennyi. (amúgy macska szerető vagyok. ^^) Amikor kerítés mellett megyek el és már ugatva fut felém, már akkor baromira tudnak idegesíteni az ugató kutyák. Azt megértem, hogy nagyon sok függ az embertől, hogy milyen lesz a kutya maga. És ebből a szempontból inkább a gazdáját kellene szidni, hogy milyenné tette. Meg azt is megértem, hogy egy háznál a kutya a területét védi csak. De engem ez cseppet sem érdekelne, amikor egy vérengző, nagyobb testű "vadállat" kerget éppen. Legszívesebben úgy pofán rúgnám egy munkavédelmi cipővel, hogy lehet meggondolná, hogy nekem jöjjön-e még egyszer. Bár tudom, hogy a kutya pl pont csak még jobban jönne nekem fele ilyen esetben. Igazából ezt csak azért írtam le, hogy érzékeltessem, hogy mennyire utálom és gyűlölöm őket ilyenkor. És igen, felmegy az adrenalinom ilyen esetekben eléggé, hogy a szitkozódáson túl már-már tényleg odaba*snék neki valamivel. De egyelőre inkább csak rákapcsoltam és eliszkoltam tőlük. ^^ Természetesen kutya függő a dolog. Kistestű kutyák esetében sose aggódom, mert azok futni se tudnak gyorsan (biciklihez képest) és nagy veszélyt sem jelentenek. Ellenben a közepes és nagyobb testű kutyáknál már más a helyzet.

Neten utánanéztem, hogy van-e valami tanács ilyen esetekben. Mert tény, hogy nem sokat tudok a kutyákról. Sose érdekeltek, de talán nem árt, ha tudok 1-2 dolgot róluk. És hát jól tettem, mert volt is pár tipp, amiket ki is jegyzeteltem magamnak:

Klikkre folytatódik!
#104 A kihívás napja
bringázás, kihívás, rekordkísérlet, challenge day 20202020 / Május


"A kihívás napja (challenge day) 1991 óta kerül megrendezésre május utolsó szerdáján, amely a világ talán legnagyobb egy napon zajló lakossági sporteseménye."
Emlékszem régen gyerekkoromban az iskolában a kihívás napján különböző sportágakban kellett különböző eredményeket elérnünk. Bár nem volt kötelező a dolog, de gyerekként az ember szeretett mozogni és sportolni is még, így szerettük ezeket a napokat. Aztán felnőttünk és már el is felejtettük. Vagyis én biztosan. Na nem a mozgást, hanem ezt a napot, hogy ez bizony még azóta is meg van tartva. Már halványak ezen emlékek, de ennek a napnak az emléke alapján lett egy ilyen ötletem, hogy bringás szempontból megtartom. Illetve ezen a napon (egy általam választott napon) kicsit újra gyerek lehetek. Ugyanis a fejembe vettem, hogy csinálok egy napot, amikor nem csinálok semmi mást, csak bringázok egész nap. Természetesen emberi keretek között implementálva ezt. Tehát pl. reggel 8-tól este 8-ig és azért nem megállás nélkül, hanem könnyedén, ráérősen, meg-meg állva és pihenve. Felfogható ez egyfajta egynapos túrának is, vagy csak egy gyerekes csavargásnak. ^^

Ha egy egyszerű egynapos túrázásnak fogom fel, akkor is azért a tényleges kihívás része meg van a háttérben, hiszen kíváncsi is vagyok magamra, hogy mire vagyok képes. Mennyi távolságot tudok menni egy nap alatt? Hogy fogom bírni? Mennyire fog fájni az ülepem, lábam a nap végére? Megúszom-e defekt nélkül? Meg fogok-e ázni? - Egy biztos, hogy a napi rekordom meg fog dőlni még úgy is, hogy nem az hajt, hogy minél többet menjek. És sehogy máshogy nem is tudom ezt majd újból megdönteni, csak egy újabb ilyen nappal. Mivel nem csináltam még ilyet, ezért óvatosan közelítem meg a dolgot. Aztán majd a nap után okosabb leszek, hogy hogyan lehet beosztani az energiát, legközelebb többet kell-e pihenni a tekerések között, stb. Picit azért tartok ettől a naptól tudván azt, hogy 60-70 Km után azért érzem, hogy jó végre leszállni a bicajról és pl gyalogolni, vagy állni egy kicsit.

De mégis várom már és minél hamarabb véghez is akarom vinni, mert nem a nyár közepére kellene ezt időzíteni, amikor majd durva meleg lesz. (bár a COVID-19 miatti korlátozások, esetleges tilalmak is közbeszólhatnak még) Ha minden jól megy és az időjárás is úgy akarja, akkor még a (Május) hónapban szeretném letudni ezt a bringás napot. Nem tudom, hogy más csinált-e már ilyet, de nekem ez teljesen új dolog lesz és így lehetséges, hogy lesznek dolgok, amiket majd még finomítani kell legközelebb. (Ugyanis ha jól sikerül, lehet, hogy hagyomány lesz belőle.)
#103 Nézőpont: Erdei ellenségek
erdő, mező, ellenségek, kellemetlenségek, zavaró tényezők2020 / Április
Hasonló témát már pedzegettem régebben, de akkor ezekről megfeledkeztem. És most sem az akáctüskére gondolok és az egyéb defektet okozó dolgokra, hanem inkább a rovarokra és növényekre. Egyéb veszélyes állat erre fele nem nagyon van. (vaddisznó, kígyó, medve, stb) Bár ha úgy nézzük, egy egyszerű őz is meg tudott már ijeszteni, amikor kb 10 méterre előttem gondolta, hogy átfut a túloldalra. Vagy egy hirtelen átrepülő fácán is akár. És tágabban nézve nem csak az erdőket, hanem az erdők melletti réteket, mezőket is beleértve. Egyszóval, ahol bringával járok.

Azt hiszem, hogy gyerekkoromban talán egyszer volt kullancs bennem. De azóta valahogy nem. Pedig sokat járok erdőben, mezőn. Bár gyerekként fetrengtünk és hemperegtünk a földön, sárban, mocsokban, gazban és szinte mindenhol. :) Nem törődtünk semmivel, csak jól éreztük magunkat. Igaz, azóta azt is megtudtuk, hogy a kullancs az nem a fáról lesi az embert és "ugrik" a nyakunkba, hanem az alacsony aljnövényzetek közt búvik meg és várja áldozatát, amire felkapaszkodhat. Vagy csak véletlenül rákerül (hozzátapad) az arra haladó és a növényzethez hozzáérő áldozatára. Szóval önmagában az, hogy bemegyek az erdőbe még nem veszélyes kullancs fertőzés szempontjából. Na persze akkor, ha a kijárt úton haladok. Mert ha bemegyek a susnyásba, ahol bizony hozzám ér a sűrű aljnövényzet, akkor már esélyes lehetek kullancsot összeszedni. Én néha megteszem ezt is, de egyelőre még szerencsém volt ilyen téren.

A következő vérszívó ellenségem a szúnyog, amit érthetően szintén senki sem szeret. Mert ezek nem csak este jönnek elő, hanem bizony nappal is. Pedig bringás szempontból nézve pont, hogy kevésbé vagyunk kitéve nekik. Mármint csak akkor nem, ha kellő sebességgel mozgásban vagyunk. Engem még nem csípett meg szúnyog úgy, hogy haladtam a bicajjal. Ellenben amint megállok, rögtön tapadnak rám. Ezt persze kivédhetjük szúnyogriasztó spray-kel. De csak nagyjából. Egy gyenge pontot biztos talál majd a szúnyog, ahová nem lett elegendő riasztóanyag felhordva. Engem pl pólón keresztül szoktak megcsípni ilyenkor, mert oda nem permeteztem általában magamra. Szóval a vékonyabb ruhánkra is célszerű fújnunk. Vagy inkább az az alatti testünkre. De ha nem is teljesen, azért részlegesen tudunk védekezni ellenük. (általában véve ezek a készítmények jók a kullancsok ellen is)

Klikkre folytatódik!
#102 Rendőri igazoltatás
eső, pihenő, történet, rendőrség, igazoltatás2020 / Április
Ez az eset is még tavaly (Júliusban) történt és nem is tulajdonítottam neki nagy feneket, mert hát megtörtént és kész. Aztán el is felejtődött az eset. Most is csak azért jutott eszembe, mert nézegettem a régi bringás képeimet és ott megláttam. Habár facebookra kitettem akkor, de ide már nem, mert nem tartottam érdemesnek. Aztán most meg úgy gondoltam, hogy de hát ez a blog velem és a bringámmal kapcsolatos tartalmaknak indult elvileg. Hát akkor meg egy ilyen kalandot is simán megoszthatok!

Szóval az eset úgy történt, hogy haverral bicajoztunk és mentünk hazafele Nyírtelekről, amikor is elkapott minket egy kisebb eső. Voltak jelei, hogy lehetséges, hogy fog esni, de nem ijedtünk meg és csak azért is elmentünk bicajozni. Nyírteleknél tehát elkezdett esni és mi meg kerestünk egy helyet, ahova bebújunk, hogy kivárjuk, amíg eláll. Gondoltuk, hogy az Aprajafalva játszótér jó lesz nekünk. Ott le is telepedtünk. Poénból gondoltam egyet, hogy megmászom azt a kis hajót, ami a játszótéren volt és pózolok egyet a bringámmal rajta. Ekkor még csak csepergett. Már éppen másztam lefele, amikor is láttam, hogy elhalad egy rendőrautó a játszótér előtt. (haver éppen a hintában ült :D ) Amikor már leértem, láttam, hogy visszatolatnak és ekkor már gyanús volt, hogy ihaj, ebből lehet valami. És igen! Megállva kiszálltak az autóból és elindultak felénk. Kérdezték, hogy mit csinálunk itt, honnan jöttünk, stb. Elmondták, hogy ez a hely a gyerekeknek van fenntartva és nem szabad felnőttként a játékokat használnunk. (Elvileg ez ki is van írva a játszótér elé egy táblára) És hogy mostanában sok volt itt a rongálás is. Igazoltatni akartak, de egyikünknél sem volt személyi igazolvány. :D hehe... Adataink bemondása alapján igazoltattak le minket végül. Morcosak és komolyak voltak végig, tehát viccelődni se mertünk igazán. Ha nagyon akartak volna, akkor büntethettek is volna pl a csengő és a "macskaszemek" (küllőprizma) hiánya miatt. Mert nekem nincsen a küllőn prizma és csengőm se. Havernak van csengője, de prizmája szintén nincs. Minden más az van, ami kötelező.

Végül elmentek és mi is továbbálltunk a csepergő esőben. Nem áztunk meg nagyon, mert csak enyhén esett hazáig. - Egyébként eddig még sose állított meg rendőr. Mondjuk errefelé nem is szokták annyira reflektorfényben tartani a bringásokat. Talán maximum húsvétkor. Mondjuk ennek én csak örülök.
#101 Bringázás és geocaching
kaland, túra, gurulás, geocaching, ládakeresés2020 / Április


Már régebben is akartam geoládákat keresni, csak valahogy elmaradtak. Talán azért is, mert nem találtam meg az elsőt, amit kiszemeltem és hamar fel is adtam utána. :D Na jó, nem teljesen csak ezért. Volt sok más dolgom és nem erre koncentráltam. Azért itt ugye le is kell szállni a bicajról és ha olyan helyen van, akkor bizony gyalogosan folytatni és egyéb dolgok. De tavaly úgy gondoltam, hogy párat megkeresek, miközben bringázok is.

Azért van jópár geoláda a városban, szóval lehetett válogatni, hogy melyiket kutassam fel. Lehet egyeseknek ez picit gyerekes dolog, pedig amúgy nem az. Ez egy kisebb kaland. Lehet, hogy a nagyobbacska gyerekek jobban élvezik ezt, de felnőtt fejjel se rossz móka ez. Megnézni a "ládika" tartalmát, hátrahagyott üzeneteket, közben bringázni, stb. (Egyik általam megtalált ládikából sem vettem ki semmit amúgy) Nem mindet találtam meg ugyan, de annyira nem bánkódtam miatta. Pl volt, ahol csak a jelszót láttam meg. És szerintem nem azért, mert a láda ténylegesen nem volt a helyén (sajnos az is előfordul, hogy egy állat vagy rosszakaró ember eltulajdonítja), hanem mert szerintem nem voltam elég alapos. Hát na! Majd ha megint olyan kedvemben leszek, akkor ládát is keresgélek. Csak lassan már olyan sok tervem van a nyárra, hogy csak na...

A következő helyeken lévő "ládákat" kerestem fel:
- Igrice mocsár
- Sóstói-erdő
- Első vasúti vasbetonhíd
- Nyíri arborétum
- Körmendi-tanya Golf pálya
- Bujtosi liget

Képekekkel nem tudok szolgálni, mert ezt a ládakeresést egy hirtelen jött ötletből vezérelten követtem el egy bringázásom alkalmával. És persze nem volt nálam fényképező. :/ De ha lesz még ilyen, akkor viszek fényképezőt is és legalább amit megtalálok, arról készítek képet.

Aki szintén keresgélne Nyíregyen (vagy bárhol máshol), annak ajánlom a http://geocaching.hu oldalt. Jó szórakozást, illetve láda-keresgélést hozzá! Akár bringázzással egybekötve, hiszen úgy az igazi. :)
#100 Múltidézés: Szerszámos emlékek
szerszám, bringa, érdekesség, retró, régiség, villáskulcs2020 / Április


Éppen a nagy szerszámos ládámban kutakodtam - amiben mindenféle szerszámok vannak egyébként - amikor is kezembe akadt egy régi bicajos "kulcs". Aztán előtörtek az emlékek, amikor is már nagyobb gyerekként akár ezen darab szerszámmal is megszereltük a bicajunkat. Mai szemmel nézve ez volt az akkori multiszerszám. A jobbakra talán rá is volt írva, hogy melyik milyen méretű csavarokhoz jó. Erre, ami nekem van nincsen, de ezek a méretek vannak rajta: 8, 9, 10, 12, 13, 15, 17 és 18mm, meg valami karmos középrész leszedő. Több verzió létezett ezekből és nekem is több volt. (Ez ami most van nem az, ami gyerekkoromban is volt nekem, mert azok elvesztek már. :( Ezt már ebben a modern korban szereztem be) Lehetett szeretni, nem szeretni, de én ötletesnek véltem abban az időben. Pl elég vékony volt ahhoz is, hogy a kónuszokhoz is hozzáférjünk, vagy a pedálokat is le lehetett vele szedni. Bár néha ilyenkor előkerült a kalapács is, ha nem bírtuk kicsavarni.

Nagyon nagy erőket tehát lehetetlen volt kifejteni ezzel a kulccsal (kicsi erőkar lévén), de azért mégis megtette, mert nem hullott szét alattam sose bicaj. :D Meg valószinűleg senki alatt sem, aki kicsit is odafigyelt. A régi bicajok azért elég egyszerűek voltak. Szinte csak ez a "multitool", vagy egy mezei villáskulcs készlet kellett a karbantartásához. Na jó, azért nem mindent lehetett ezzel megoldani, de egy mai multitool-lal sem az a cél. Hanem, hogy jó ha van a kéznél némi szerszám az úton, vagy ha bárhová megyünk. És emlékszem, ezeknek a kulcsoknak még volt egy kis tartójuk is (több méretben is voltak), amit az ülés mögé, vázra, vagy a kormányra lehetett felakasztani. (Azt a tipikus hangot sem felejtem el sose, amit ebbe a tartóba helyezett kulcsok zörgése okozott egyenetlen talajon gurulva. Hát még akkor, amikor ugrattunk. :P) Sajnos erről csak netes képet találtam, pedig volt nekem is és használtam is, mert hát az milyen "vagány" volt már akkor. :) Nekem úgy rémlik, hogy volt mindkét méretből. (más bicajhoz más méret)

Klikkre folytatódik!
#99 Napi és havi rekord távolság
rekord, távolság, célirány, tervek2020 / Március
Egyre közelebb vagyunk a jó időhöz és így a bringás szezon kezdetéhez is. (Április?) Már én is több tervet előkészítettem az idei évre, amit szeretnék, ha megvalósulnának. Az egyik pl az, amivel igazából nem foglalkoztam még, de pl ösztönző lehet, hogy ezentúl mindig (minden évben) megugorjam az előző rekordjaimat. Tavalyi adataim szerint a napi maximumom 70 + egynéhány km volt. (De maradjunk most a miheztartás végett a 70-nél) Illetve nyár közepétől már újra elkezdtem mérni az összes megtett kilométereket, így azt is tudom, hogy Júliusban mentem a legtöbbet, ami 515 km volt.

Ebből kifolyólag azon agyaltam, hogy képes lehetek-e 1000 km-ert menni egy hónapban. Ha 30 napot értünk ez alatt, akkor nyilván megoldható. De ha csak a hétvégéket nézzük, akkor már elgondolkodtató. Így akkor egy hónapban maradna 8 napom ezt összehozni, és egy napon 125 km-ert kellene megtennem. Hááát.... Így picit keménynek hangzik.... :D Úgyhogy egyelőre csak 600 Km-ert tűztem ki célnak az egy hónap alatt. (Nagyon valószínű, hogy ez tényleg 8 napot fog jelenteni) A tavalyi 515-höz képest ez a 600-as célpont már sokkal elérhetőbb. Ez napi 75km-ert jelentene egyébként. Hangsúlyozom, hogy leginkább csak hétvégén tudok bringázni. És persze nem bringázhatok egész nap, mert azért akadnak más teendőim is olyankor. De mégis megpróbálom. Aztán ha sikerül, legközelebb majd emelem a tétet pl 700-ra. :)

Bár azt látni kell, hogy elég csak az egyik napon nem hozni a megfelelő távot és máris megdőlhet a cél elérése. Hiszen akkor a következő napon (vagy napokon) kellene bepótolnom a hiányt. Így azért már rizikósabb lehet a dolog. Ezért, ha tehetem a 75 km-től többre fogok törekedni naponta. Hátha új napi csúcsot is jegyezhetek így. :-)

Meglátjuk! - Szeptember vagy Október végén visszatérek az adatokkal.
#98 Még jó, hogy bele nem léptünk!
kutyaszar, kutyagumi, tisztítás, eltávolítás, technika, megoldás2020 / Március


Idézhetném a klasszikus kabaréjelenetből, de sajnos ha nem is léptem bele, a bringával viszont belehajtottam pár hete. :( Nem egyszer esett ez már meg velem és gondolom másoknál is előfordult már többször is. Általában nyilván nem veszem észre és úgy megyek bele, de volt már olyan is, hogy utolsó pillanatban észrevettem ugyan, de olyan szerencsétlenül manővereztem, hogy pont átmentem rajta az egyik kerékkel. Szóval így vagy úgy, de előfordulhatnak ilyen balesetek. Aminek nagyon nem szoktam ám örülni, mert a bütykös gumiból nem egyszerű kiszedni a cuccot. Most legutóbb mindkét kerék olyan lett. :( Hát na... SHIT HAPPENS!

Amint észreveszem, egyből neki is állok eltávolítani, amire több technikám is van. Amely módszerek tulajdonképpen egy dagonyázás utáni kerék tisztításhoz is használhatóak lehetnek. A klasszikus keresni egy botot vagy ágat és kipiszkálni a nagyját, aztán hagyni a többit, hogy majd az szépen magától lemorzsolódjon (homokos talajon) technikán túl azt is szoktam, hogy keresek egy pocsolyát (ha éppen van) és abban áztatom le a maradékot. Vagy valami murvás, kavicsos helyet keresni és ott oldalirányú mozgásokkal lekapartatni. A legideálisabb erre az apróbb kavicsos út, vagy feljáró, behajtó. Ugyanez sűrű fűben is jó módszer. Általában minden technikát egyszerre használva szépen meg is tudok szabadulni ettől a kellemetlenségtől. Egy ideje ugyan (sajnos) nem érzek illatokat/szagokat, de akkor is zavaró, hiszen a kerékkel magamra is csaphatom akár (pl arcomba, hátamra, ruhámra, stb). Illetve a bringa a lakásban van tárolva, tehát oda sem lenne jó bevinni ezt a trutyit. Persze otthoni körülmények között eltávolítani már másabb lenne a helyzet, mert lehet használni keféket, szivacsokat akármit, de én nem szívesen vinném haza az anyagot (pláne, hogy garázs sincs) és még inkább nem olyanoznám össze a tisztító kellékeimet.

Talán - ha mondhatom ezt - ez a kellemetlenség mégis csak szerencsésebb, mint cipővel belelépni. Mert több lehetőséget látok, ami az eltávolítást illeti. Pl mert eleve nem rajtam van és gyorsan elgurulhatok a megfelelő helyre, hogy leszedhessem. De egy biztos, hogy elég kellemetlen az ilyen.

Tehát kedves kutyatartók tessék összeszedni az erdőben is! - Köszönjük! Vagy legalább ne a kijárt úton végeztessék el a kutyáik dolgát, ha már ott "teccik" hagyni.
#97 Erdők jó kezekben
természet, erdő, erdősítés, erdőfelújítás, kérdés, elmélkedés2020 / Február


Terepbringás lévén naná hogy kedvelem az erdőket is. És gyakori erdőjáróként sokszor látom, hogy egyes részeken, ahol fakivágások miatt erdőfelújítás történt az újratelepített facsemeték szabályosan egy-egy sorban vannak ültetve. Ha ilyet láttam egyből az jutott eszembe, hogy de miért? Illetve még azt se tudtam egy darabig, hogy miért van elkerítve az a rész. De az ha jól tudom azért, hogy az állatok ne dézsmálják meg a facsemetéket. A helyes választ ennek a miértjére sose tudtam igazán, de most utána jártam. Ugyanis semmi természetes látvány nincs ebben. Akkor meg miért jó ez így? Képzeljük el, hogy ha már az összes fa így fog kinézni az erdőben az semennyire se lesz természetes látvány. Mert ugye idővel minden fa elöregszik és ki kell termelni, stb. Persze nem a mi időnkben lenne ez, de most ez nem is érdekes a kérdésem szempontjából. Szóval miért is van ez így? Interneten kerestem a választ, de feladtam, mert nem találtam meg. (pedig jó "keresőkutya" vagyok). Aztán inkább megkérdeztem.

Tehát aki szintén elmélkedett már ezen a kérdésen az jól figyeljen, mert a következő a helyes válasz.
"A sorokban történő ültetésnek elsősorban praktikusság és munkaszervezés szempontjából van jelentősége. A sok csemetemennyiségnek az ültetése is igen nagy feladat, amit rendszerint géppel szoktak elvégezni. Ennek a legegyszerűbb módja az egyenes vonalban történő ültetés. A sorok közt traktorral és kézi erővel is művelik (kapa, kasza) és karbantartják a földet, hogy visszaszorítsák a gyomokat és kedvezőbb talajfelszínt alakítsanak ki a csapadék felszívódásához. Egy facsemete nagyon sérülékeny az állatvilággal szemben és az időjárástól is ezért folyamatosan figyelemmel is kísérik az életútját, amíg kellően meg nem erősödik. (gyakorlatilag amíg egy bizonyos szintig felnő)"

Nyírerdő Zrt.

- És megnyugtattak, hogy ez azonban 100-120 év múlva egyáltalán nem lesz érzékelhető sem optikailag, sem a madárfütty szempontjából. Ez mondjuk nekem picit hihetetlen, de úgy legyen!

És ha már erdők... Bicajozásaim során néha találni az erdőkben, mezőkön különféle csemegéket is. Gondolok itt pl megyre, dióra, vadszederre, körtére vagy az eperfa termésére a faeperre. (és ha szeretném a gombát, akkor azt is szedhetnék akár, vagy kökényt, csipkebogyót, stb) Bár nem sűrűn találkoztam még ilyen csemegékkel, de az is igaz, hogy ezekből is csak véletlenül vettem eddig észre. Ezentúl jobban megfigyelem majd eme temészeti kincseket is. Mert pl a faeperért minden évben megállok már az erdő előtt is, amikor bicajozom. (az erdő előtti fán jobban elérhető és finomabb is, mint ami bent van)
#96 URBAN Freeride(r)
kaland, tudás, trükk, esés, balszerencse2020 / Február


Alapvetően nem szoktam túl sokat a városban "közlekedni" (bringaút pedig van elég sok fele már) de múltkor eszembe jutott, hogy itt is vannak azért olyan lehetőségek, amik kihívást jelent(h)e(t)nek. Gondolok itt pl a lépcsőkön való le- és felmenetelre, vagy a maximum 3-4 fokos lépcsőkről való ugratásra. Többre még nem vállalkoztam, de nem is akarok nagyon. (öreg vagyok én már ehhez) Aztán persze egyéb "akadályok" is lehetnek még, mint pl a jó öreg útpadka, szegély vagy netalántán egy pad is útba akadhat. :-) Bár ez utóbbi nekem már elég magasan van, nem tudnám a bringa hátsóját felkapni. Pedig megy a bunny-hop is, csak nem elég magasra. - Tudom, gyakorlás kérdése az egész, de nagyon vagánykodni se akarok már.

Tehát vannak itt is azért lehetőségek, ha az ember olyan szemmel nézi a (városi)terepet. Persze szigorúan olyan helyeken, ahol nincs nagy gyalogos / biciklis forgalom. Igazából sok trükköt nem tudok még a bicajjal, mert bár mindig eltervezem, hogy na majd a mostani nyáron egy újat megtanulok, de ez mindig elmarad. :-(

Klikkre folytatódik!
#95 Megújúl a Harangodi-tározó
Harangodi-tó, nagykálló, víztározó, rekonstrukció 2020 / Január


Tavaly tavasszal voltam legutóbb a Harangodi-tónál (Nagykálló mellett) és akkor már teljesen le volt eresztve. Fogalmam sem volt miért - és persze másoknak se - de én is csak később tudtam meg jóval (év végén, pedig a hír tavaly márciusi. ehhe... jobb későn mint soha!), hogy ez nem véletlen, mert egy felújítási projekt keretein belül megújul a víztározó. Ez jó hír, mert egyébként klassz kis biciklis célpont mind felnőtteknek, mind gyerekeknek. Több útvonalon is el lehet ide jutni, ami különösen jó. (A "C" útvonalon a Csárda utcáig időközben elkészült a bringaút is, így a Mérő utcai letérőig már csak kb 3 Km-ert kell az autók mellett haladni.) Egyébként volt már kétszer is MTB verseny itt. - Az idén tehát már elvileg egy vízzel teli tónál lehet majd megpihenni. Kíváncsian várjuk!

Amúgy több "vizes" célpontom is van már 2020-ra, de természetesen majd ide is letekerek újból és rakok fel majd jobb képeket.

Biciklis útvonalak: A - B - C
#94 A "bringatartás" költségei
költségek, kiadások, bringatartás, alapdíj, elmélkedés2020 / Január
Most nem általánosságban nézve fejteném ezt ki, hanem csak rám vonatkozóan. Már csak azért is, mert ez egyénenként változó lehet. Tény, hogy egy bringa sokkal olcsóbb szinte bármelyik közlekedési formától - kivétel a gyaloglás - de azért ez sem költségektől mentes. Szerencsére én megúszom a szerviz díjakat is, mert magam bütykölöm, ezért ezen kívül elég csekély a költsége a bringámnak. Most nem számolom ide a "nem szükséges" (és "felesleges") fejlesztéseket nyilván, hiszen csak az alapvető fenntartáshoz való dolgokat említeném meg.

Ami nekem pedig a következők:
- Kb évente új markolat, mert elkopik. (1000 Ft) Bár ez csak esztétika.

- A paraffinos lánckencém költsége (paraffin olaj + paraffin kb 800 Ft/év)

- Az egyéb kopó alkatrészek közül a gumiköpeny és a fékpofák is több évet kibírnak nálam. (Nem számoltam éves költséget)

- A hajtásra (lánc, lánckerék, lánctányér) is igaz a több év, bár most azért kíváncs vagyok, hogy single-speederként hogy is alakul ez. (Nem számoltam éves költséget)

- A defekt kérdés is 300 forintból megoldódik több évre. Mert kb ennyibe kerül jópár folt és a ragasztó hozzá. (legyen 100 Ft/év) De vegyünk még a biztonság miatt ide egy belsőbe fújható defektjavító spray-t is, (1000 Ft) mert túráknál jól jöhet. Bár ebből sem biztos, hogy évente új kell.

Jó persze, egyszer meg kellett vennem a szerszámokat és a kenőzsírt és egyebeket is, hogy onnantól kezdve ezekre már ne költsek. Ez a számolgatás amúgy is csak egy irányadó számolás. Vagy ha úgy tetszik egy nagyon alap. Meg egyes dolgokat, ha nem is évente, de előbb utóbb cserélni, pótolni kell. (gumi, fékpofa, gumiragasztó, stb) És ezeknek az éves pénzügyi vonzatával, azaz visszaosztásával fentebb nem foglalkoztam. Ha pedig a csotrogányom nézem, arra gyakorlatilag nem is költök, mivel sokkal kevesebbet használom és kevésbé is törődöm vele.

Alapjában véve mondhatnám, hogy évente kb 2-3000 Forintot kell ráköltenem a bringára, hogy rendesen guruljon és karban legyen tartva. Igaz, hogy ez csak egy minimum érték, ha nagyon jól bírják az alkatrészeim.

Klikkre folytatódik!
#93 660mm. Maradhat?
elmélkedés, kormány, szélesség, trend, vélemény2020 / Január
A kormányom szélessége 660mm és habár a trend a szélesebb kormányok fele halad már jó pár éve - szinte minden MTB kategóriában megfigyelhető ez a növekedés - én még sem vágyom szélesebbre. Egyrészt azért nem, mert az én fő bringázási stílusom (kb off-road túrázós) nem követel meg szélesebbet, másrészt meg nem is tetszik, hogy olyan széles. Valahogy nekem aránytalanul néz ki az egész bicaj összképét nézve. Na és persze semmi gondom a mostanival. Láttam már közelről kb 800mm széles kormányt bicajon és jájj de nem tetszett. Igaz, az egy DH gép volt, oda meg kellhet a stabilabb fogás. - Azt nem állítom, hogy nem fogok a jövőben kísérletezni 1-2 centivel hosszabbal, de lecserélni nem hiszem, hogy e-miatt fogom. Az 1-2 centis elcsalást pedig meg lehetne oldani pl a kormány végébe való hosszabbító dugó készítésével. A 2 cm toldás végül 700-as kormányt adna ki. (oldalanként 20 mm ugye) - Aztán persze rájöttem, hogy nálam ez megoldhatatlan, mert elemek / aksik vannak a kormányom végeiben, így bele nem tudok rakni semmit már, hogy ott rögzüljön.

Régebben teljesen egyenes kormányra akartam lecserélni, de már arra se vágyom igazán. Persze ettől függetlenül még nem zárom ki, hogy majd egyszer lesz új is. Valamilyen. Illetve a trendeket nézve valószínű, hogy ezekből a hosszabb kormányokból lesznek többségben a boltokban, hiszen egy hosszabb kormányból mindig lehet majd levágni.

A csotrogányon is még a régi időből való kormány található, ami 580mm. Na ez meg aztán baromira nem érdekel, hogy milyen. :) Vagyis az ettől kisebb már talán nem is lenne kényelmes és praktikus sem.