...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack
#79 Már megint: Hangok
szerviz, szerelés, csere, hangok, kattogás, monoblokk2019 / Május
Fail

Ezek a fránya hangok. Kattogások, nyekergések. Nagyon nem szeretem, ha nem kívánatos hangokat ad ki a bicaj. A monoblokkom megint elkezdett kattogni. Már régebben is észrevettem, de elég ritkán tette, így még nem is zavart, meg nem is tudtam, hogy az kattog. De aztán "kiderítettem" és szereztem bele még egy utolsó elfekvő darabot, aztán cseréltem. Egyelőre ugyanolyanra, vagyis egy megerősített modellre. (BB-ES300, octalink) Bár elég nehéz már beszerezni ezt a "sose terjedt el rendesen fajtát", így elgondolkoztam, hogy lehet itt az ideje külső csapágyra cserélni. Csak hát akkor teljes hajtáscsere is kellene, így nem tettem. De legközelebb, ha megint baj lesz ezzel, lehet már olyanra cserélem. - Itt egy videó róla, hogy milyen hangja volt. A videóban a lánctányér csavarok azért olyanok, mert így zártam ki, hogy nem az kattog. Ugyanis az is szokott, ha nincsen jól meghúzva. Viszont nem merem nagyon meghúzni azokat se, mert kiszakad a menet ezekből a könnyített csavarokból. :/

Na de visszatérve a kattogásra. És még ezek után is kattogott! Igaz, csak amikor abbahagytam a pedálozást. De fémesen kattogott. ÁÁÁÁÁ!! Az őrületbe bír kergetni az ilyen! De most már teljesen kizárható a monoblokk. Sőt a középcsapágyházból jövő kattogást is kizárnám (azért nem teljesen), mert elég jól megtisztítottam és bezsíroztam. A gyanúm ismét a lánctányérra és annak csavarjaira terelődött. A neten láttam olyan trükköt erre, hogy a lánctányért és magát a hajtókart össze is ragasztják a csavarozás mellet egy persze nem túl erős ragasztóval (hogy csere idején azért eltávolítható is legyen) a kattogások elkerülése érdekében. Belegondolva ez jó ötletnek tűnik, mert nagyobb erő kifejtésekor az elhajolhat a hajtókartól kis időre, így fémes kattanást hallat, amikor visszahajlik. Most én is így tettem és összeragasztottam. Nem sza*roztam. Pattex total gélt adtam neki. Majd kalapáccsal leverem a lánctányért, ha csere érett. :) De a kattogás így sem szűnt meg! WTF!? Szétszedtem mindent megint, de most tettem 2-3 menet teflonszalagot a monoblokk meneteire. Így mérséklődött a kattogás, de még jelen van. :/ Illetve most már hátrafelé tekerve a pedálokat sem kattog. Eddig úgy is tette. Cseréltem pedált is, de nem oldott meg semmit. Na most mitévő legyek? ... Ha bármi van, majd frissítem ezt a bejegyzést.


És akkor a kiegészítés:
Tegnap este még a neten olvasgattam ezzel kapcsolatban és arra jutottam, hogy nincs mit tenni, "mindent" át kell nézni. Utólag visszanézve 2 fórumban is (magyar és külföldi egyaránt) leírták a megoldást, amit én ekkor még nem tudtam persze. Este tehát 3 dologra néztem rá végül. Hátsótengely és váz kapcsolata, váz és fékkonzol kapcsolata és a váltófül-váz kapcsolata. Nekem ugyan nincsen váltóm már, de a váltófül egy kis darabjának muszáj ott lennie, hogy a kereket be lehessen tenni. Erről aztán én tulajdonképpen meg is feledkeztem már, hogy ott van. És lám a VÁLTÓFÜL volt a tettes. Legalábbis szerintem ez a 3 közül. De a lényeg, hogy elhallgatott végre a BRINGA!. :-) Én meg megtanultam, hogy nem szabad a fülünknek hinni, ha bringás zajokról van szó. Vagyis nem minden esetben! - Ha kattogás van nézzünk át mindent!

Egyébként a hétvégét rááldoztam volna még a hibakeresésre és ha nincs meg, elvittem volna szervizbe.


További képek: Középcsapágy helye - Új középcsapágy - Kattogásról videó
#78 Helyzetjelentés: Váltó nélkül
helyzetjelentés, vélemény, információ2019 / Május
Tavaly Áprilisban kezdtem kísérletezni ezzel, szóval egy éve nyomom a pedált egysebességes(1x1) hajtással a bringámon és azt gondolom, hogy kellő tapasztalatot szereztem már ezen idő alatt, hogy most ezeket leírjam. Nagyon jól megvagyok vele, nem hiányzik a több sebesség az esetek 90%-ban. Itt jegyezném meg, hogy a csotrogányomat is egysebességes módban használtam már régóta. Talán eleve ott kezdtem el ezt az egészet még tudat alatt. Azóta már ez is ténylegesen single-speed lett. - De erről majd egyszer egy másik írásban...

Hegyen még nem próbáltam az igaz, de azon kívül mentem vele dombon, folyós homokban, sárban és mindenféle terepen problémák nélkül. Azt azért nem állítom, hogy bárhol elmegyek vele. Viszont számomra nem is hiányzik a váltás lehetősége. Azt már biztos említettem, hogy sokkal jobban tetszik így a bringa, mint váltóval. Egyszerűbb lett az egész. A hajtás rendszer tisztítása is megvan seperc alatt. Gyakorlatilag csak a lánccal kell foglalkoznom. Annak a tisztítása meg végül is nem változott. Volt ideje a láncnak is picit megnyúlni ezen időszak alatt azért. Márciusban meg lett mérve, akkor 0.25 és 0.50 között volt. Az még nem rossz egyáltalán. Bár már némelyik állásban ekkor is én "elég" lógósnak láttam a láncot. De ez a nem tökéletes lánckerekeknek tudható be leginkább. Vagy az alumínium lánctányér kopott már valamelyest, hiszen az a legpuhább anyag a rendszerben. Az egyedüli "negatívum" (a majdani láncnyúlásból adódó dolgokat leszámítva), hogy a láncot nem tudom úgy le- és feltenni a tisztítás után, mint eddig a váltó használatával. Most már ki kell vennem a hátsó kereket és csak úgy lehet a láncot levenni / feltenni. - Bár ezt is inkább csak kényelmi negatívumnak rovom fel. Az egy éves évfordulóra vettem amúgy egy új láncot, hogy majd forgásban használom, így mindig lesz egy készre kent láncom, amit csak felteszek és már gurulhatok is tovább. A régi láncom shimano 8s, az új pedig kmc 8s. Össze is hasonlítottam az egy éves láncomat (bal) az új lánccal (jobb). Szemmel láthatóan is minimális a nyúlás, így még használom ezt is, hiszen probléma még nincs vele. Illetve egy régebbi láncommal is összevetettem a nyúlást. Ebből az látszik, hogy amíg a váltós rendszerem használtam, sokkal jobban nyúlt meg a lánc. (pl az alig használt 10-es is!) Bár ennek mibenléte lehetséges, hogy anyagminőségre vezethető vissza.

Összegezve tehát a dolgokat egyáltalán nem bántam meg az átalakítást. Sőt! Ezt nekem találták ki. :-) Persze ettől már csak egy eleve SS vázas bringa lenne jobb. Vagy persze ellennék egy Trickstuff Exzentriker-rel is, de ennek az ára nem túl szimpatikus. Ennyit csak erre áldozni nem nagyon akarok. Ami inkább valószínűbb, hogy alkotok majd egy rugós láncfeszítőt előre. A teljesség kedvéért azért hegyen is kipróbálom majd, amint lehetőségem lesz rá.

Kapcsolódó bejegyzés: A Single-speed-ről általában - Single-speed krónika
#77 Kerékpárosbarát város
Város, Vélemény, bringaút, közlekedés2019 / Május
Fail

Elég sok kerékpárút van már Nyíregyházán, illetve környékén. Elvileg több mint 60km és még épülgetnek hozzá. Ami persze jó, habár én inkább off-road szeretem és inkább arra bringázom. Nyilván kis szeletét eddig is használtam a bringautaknak, csak nem az volt a jellemző.

Én kb 2013-tól kísérem nagyobb figyelemmel a biciklis közlekedéssel kapcsolatos híreket a városban, mivel ekkor már tudtam, hogy új bicajt fogok venni. Illetve ekkor kezdődött egy újabb volumenű (2km) gyalog- és bicikliút építés Nyíregyházán, ahol is bekapcsolták Sóstót a biciklis hálózatba. Ez a Korányi Frigyes utcai kerékpárút egészen a Blaha Lujza sétányig elvisz. Eddig is volt kerékpár sáv a Sóstói úton, de ott azért mégis csak az autókkal megosztva lehetett csak használni. Illetve a "bátrabbak", akik nem félnek bemenni az erdőbe (defektek miatt), azon keresztül is eljuthattak Sóstóig. Ez előtt is voltak már kerékpárút építések a városban, csak én kevésbé foglalkoztam velük. Így az évek alatt lassan, de biztosan gyarapodtak a kerékpárosoknak szánt utak. Aztán egy sokkal nagyobb építés volt a Tokajig való bicikliút, (pár éve lett kész) illetve most Napkorig, illetve Nagykállóig látok megmozdulásokat, illetve kész részeket. A kállói úton is készülget valami, ahogy láttam. Illetve Nyírpazonyig is felújították az igencsak vacak állapotú és régi kerékpárutat nem régiben. Meg persze a nagyobb utak mellett a városban is készülgetnek kisebb szakaszok, amik eddig nem voltak. Vagy éppen a meglévők felújításai folynak. Pl tavaly a Korányin is felújították. Illetve ekkor csinálták meg Sóstóhegyig is a bekötő szakaszt. Bár tény, hogy ezek a bringautak kombináltak, tehát gyalog- és kerékpárutak egyben, de jobb a semmitől azért.

Aztán évente vannak különböző kerékpáros témájú rendezvények is. Mint pl a Michelin Bringafesztivál, vagy régebben volt pl Critical Mass is, de ez egy ideje már nincsen. Vagy most újabban van a BringaPiknik, BringaVáros és az Alleycat is. De évente van még pl az európai autómentes nap is, ahol szintén a bicajon van a fő hangsúly. Vagy a zöld kerék alapítvány rendszeresen szervez bringatúrákat is különböző helyekre. Illetve a helyi MTB csaptok is szerveznek több versenyt is. (Nyír MTB, ViniBike, TirpákCross, Robinson Kupa )

De igazából nem kell semmi ürügy, vagy apropó, hogy bicajozzunk egy jót. Ha valaki pl a belvárosból elbiciklizik Sóstóig és vissza, az már 12 km. És nem feltétlenül kell itt még abbahagyni. Sőt! És mivel Nyíregy nem egy Budapest színtű város, nem olyan vészes a városban való közlekedés se. Pláne így, hogy elég sok bringaút van már.
#76 Nézőpont: Biciklis szemmel
vélemény, düh, bosszantó, zavaró, nézőpont2019 / Április
Biciklisként számos kellemetlen, bosszantó és zavaró dolgot is felfedezek útjaim során. Itt leginkább most a közlekedéssel kapcsolatos dolgokra gondolok, de lehet az bármilyen jellegű is. Pl egy gyalogosok által éppen sűrűn használt részen miért száguldozik valaki a bringájával? Számtalanszor tapasztalom ezt Pl Sóstón, vagy a belvárosban is. Gyerekekre és idősekre nem gondolva cikáznak össze-vissza és hajtanak gyorsan. Ez a magatartás pedig rossz fényt vetít ránk bicajosokra. Az autós bicajos ellenszenv már eleve egy létező dolog, szóval nem kellene még a tűzre tenni. Inkább javítani kellene a közlekedési morált, hogy figyelünk másokra is.

Szóval ide összegyűjtöttem pár általam is megélt szituációt, vagy személyes nézőpontomat bizonyos dolgokkal kapcsolatban.

Klikkre folytatódik!
#75 CSM: Lámpa építés, 2. rész
lámpa, világítás, csináldmagad, 2 ledes lámpa2019 / Április
Fail

Ahogy említettem előző irományomban, három különféle verzió van a fejemben, ami a lámpát illeti. Az egyik elég egyszerű és úgy döntöttem, hogy ezzel kezdem, mert a többi változat bonyolúltabb. Bármelyik verzió is lesz majd a végleges, könnyen le- és felszerelhetővé teszem. Tehát nappal nem lenne a bicajon, mint azt régen terveztem. Akkor még nem volt meg a kormányba épített lámpám és ezt terveztem állandó lámpának. De ugye most már máshogy van és más megközelítés szükséges.

Most egyelőre a lámpa testét picit megrövidítettem, mert nem tetszett úgy, hogy annyira kilóg oldalra. Két darab műanyag kupakkal zártam le az oldalát, melynek egyikében van a Tac Switch nyomógomb és a kivezetés az ideiglenes távkapcsolónak is. (ami most egy régi pc-egér mikrokapcsolója egyelőre) Ez a kapcsolós bilincs is gyorsan levehető a lámpával együtt. Ami a felfogatást illeti, most a hozzá adott felfogatót kötegeltem a kormányszár elé. Tudom, hogy nem a legjobb és legszebb így, de egyelőre megteszi. Aztán majd ismerős által lehetőség adódik 3D nyomtatáshoz, így majd készítünk egy levehető bilncses felfogatást. A lámpa belseje amúgy kb "üres", csak a picike driver van benne, meg némi kábel többlet. Így már nem fűti fel feleslegesen az aksit se. Ha nyitva hagynám az oldalakat, jobban hűlne az biztos, de most így van. Egyelőre így használom, aztán majd idővel fejlesztem még. Mert pl a markolat közelében is még csak egy ideiglenes kapcsoló van összetákolva.

Módosítási tervek a jövőben:

- Teljesen új design és hűtés készítés
- Driver csere (több fény, kikapcsolás nélküli lépések és akár elég 2-3 fokozat is)
- Esetleges LED csere. Melegebb fehérre vagy 2 különböző led is akár

További képek: Leszerelve - Távkapcsoló - Alulnézet - Videó
Kapcsolódó iromány: CSM: Lámpa-dilemma...
#74 Iron Monkey Cycle
Iron Monkey Cycle, bringa, szervíz, reklámot olvashattak2019 / Április


Gondoltam megemlítem egyik ismerősöm projektjét, ami persze profilba illően egy bringaszerviz (a későbbiekben boltként is funkcionál majd). Debrecenben már van egy Iron Monkey bolt, de most itt Nyíregyházán nyílt egy újabb nem rég. Igazából neki már volt egy bicajszervize Nyíregyházán (Kerékagy kerékpárszerviz), de az időközben (2017) bezárt. Ez viszont már nem csak csupán mint kerékpárszerviz, hanem a későbbiekben boltként és tulajdonképpen egy márkaként, brandként is jelen lesz. Amellet, hogy bringákat is építenek, lesznek saját márkás bringás kiegészítőik is.
Kerékpárok és stílusok. Az Iron Monkey e kettőt köti össze. Bicajokat építünk kiváló minőségben a legapróbb részletekre is odafigyelve. Ismerj meg minket! - Minőség két keréken.

Elérhetőségek:
Iron Monkey Cycle - Nyíregyháza, Sólyom út 31-33.
facebook.com/ironmonkeycycle
ironmonkey.hu
#73 Az ideális bringás idő
elmélkedés, jó idő, bringázás, MOST2019 / Április


Végre tavasz. :-) Ez azon is meglátszik, hogy milyen sok bringást látni 1-1 hétvégén már. Én mindig nagyon várom már a tavaszt, de most különösképpen. Hiszen több számomra nem szokványos túrát is le akarok nyomni az idén. Szóval elég sokat fogok tekerni. Már persze ha minden összejön szabadidő ügyileg. Amúgy semmi különös, de terv az van már legalább. Nem mintha ősszel és télen nem tekernék, de nyilván sokkal kevesebbet. Engem sokszor csak a szél meg a csapadék fog vissza. Rendben, télen azért nem sokat bringázok, csak maximum 1-2 órát. Viszont mostantól egyre többet lehet majd. Bár azért a nyárnak is megvan az árnyoldala. Szerintem senki sem szeretni a nyár szúró és perzselő napsugarait. De én biztos, hogy nem. Én ezért is kedvelem az erdős tekerősdit olyankor. A fák árnyékot adnak és a hőmérséklet is 1-2 fokkal kevesebb, mint kint a napon. A haladás általi levegő mozgása meg még hűt is picit. Este 8 óra után azért már jobb a helyzet, de akkor már kezd sötétedni is lassan. Nos, ilyenkor sincsen gond, mert be lehet iktatni egy esti bringázást. Persze inkább ez legyen, mint a hideg télies szél, eső és hideg. Nemde?

De nyáron éppen ezért meg kell fontolni azt is, hogy ne a legmelegebb napon menjek messzebbre és főleg ne olyan úton, ahol állandóan ér a nap. Fordultam már vissza hosszabb utamból, mert elfogyott a vizem és sehol se volt semmilyen vízlelő hely. Se kút, se bolt, semmi. És bizony elég meleg is volt.

Na de elég a panaszkodásból. Inkább megyek kifele. A legmelegebb napokon is. Igaz, ekkor azért nem hardcore módon és próbálok nem a tűző napon lenni.
#72 CSM: Légtartály (Airtank)
hack, csináldmagad, tubeless, airtank, teszt, próba2019 / Március
tubeless

Elgondolkoztam, hogy lehet a mostani évben kipróbálom ezt a tubeless dolgot. Viszont mivel nincsen kompresszorom, se légtartályos pumpám, ezért azt is meg kell előbb még oldani, hogy egyáltalán fel tudjam fújni majd a gumit. Egyelőre nekem csak egy kicsi kézi pumpám van, ezért azt találtam ki, hogy "barkácsolok" én majd egy nagynyomású légtartályt eme célra. Tehát amiből egyszerre ki tudom juttatni a levegőt a kerékbe. Egy porraloltó készüléket alakítottam át eme feladatra, mert ez tűnt a legjobb és leggyorsabb megoldásnak. Illetve a projekthez kellett még egy belsőből kivágott szelep, illetve némi cső. Azért is jó ez a megoldás, mert 12 bar az üzemi nyomása ennek a tartálynak. Én meg sose nyomok ennyit bele. (Egy kölcsön lábpumpával csak 8 barig tudtam.) Így viszonylag biztonságos is. Egyébként a másik alternatíva egy kisméretű pumpás permetező lett volna. Azon van biztonsági szelep is, de éppen ez miatt csak 3 bar-ig jó. Illetve bámilyen meglepő, ez utóbbi sokkal drágább, mint egy porraloltó készülék. Ugyanis egy 1kg-os porraloltót már lehet venni 2000 - 3000 forintért. Egy ilyen tartály nagyon gettós (legolcsóbb) változata amúgy egy üdítős palack átalakítása lenne, de én ebben jobban bízok. Másrészt ezt jobban fel tudom használni más célokra is. Pl portalanításra is. (számítógépben).

Klikkre folytatódik!
#71 CSM: Lámpa építés, 1. rész
lámpa, világítás, csináldmagad, rejtett akku2019 / Március
A három lehetséges változat közül még nem döntöttem el teljesen, hogy hogyan is lesz megoldva az első lámpám, de addig is elrejtettem az akkumulátort és létrehoztam a táp kivezető portját, ammin keresztül persze tudom tölteni is az aksit, tehát nem szükséges kivennem az akkumulátort a vázból minden egyes töltéskor. Ez egyébként jelen esetben egy 2.5mm-es Jack aljzat a kormányszár aljában. Igen, megint megfúrtam szegény bicajt. :) De semmi gond, tudom mit csinálok! - "Trust me! I know what I am doing!"

Az akkumulátor tartót 3 részből eszkábáltam össze. Egy régi olcsó elemlámpa alu testének egy kis részéből, egy műanyag hengerből és egy régi autós szivargyújtós csatlakozóról leszerelt rugós érintkezőből (ez utóbbi a piros cucc) A kapcsoló "kupak" részt meghagytam a régi lámpából, szóval az szépen belecsavarodik az alu hengeres testbe és onnan kapcsolom a lámpát is. Vagy is ez egy főkapcsoló jelen esetben, mert a lámpának van külön Tac switch nyomógombja, amivel ki- és bekapcsolható, illetve vezérelhető a módok között. Sokat kellett reszelgetnem, hogy beleférjen és bele is szoruljon a villanyakba minden, de megérte. A vezetékek természetesen a bringán belül futnak. Azaz csak egy vezeték (+) megy az aksitól teljesen a stucniba, mivel a másikhoz (-) magát a villának a nyakát használom. A stucniban /-tól már persze 2 vezeték megy tovább a Jack aljzathoz. A villanyak tetején (na tessék, ezt is megfúrtam!) egy kis lyukon át megy tovább a stucniba a pozitív vezeték és ott a Jack aljzathoz. A negatív vezeték egy mágnessel kapcsolódik a villához és innen folytatódik a Jack aljzathoz. Jack kábelt meg majd olyat kell szereznem, amiben azért van több anyag (réz), hiszen itt 1.3A fog csordogálni. Legalábbis kényelmesen szeretne, ezért egy mezei fülhallgató vezetéke nem biztos hogy elég lenne.

Tehát eddig kész a dolog. Van áramellátásom, ami ráadásul rejtett (a minimalizálás ugye! ...a mániám lett ez) és mindig kéznél van. Még pót aksim is lesz, mert a vázon lévő lámpában is van egy. Tehát 2x3400mA áll majd az esti kalandokhoz a rendelkezésemre.

További képek: Aksi tartó - Furat - Kivezetés 1 - Kábelezés - Kivezetés 2 - Főkapcsoló
#70 Új markolat stratégia
fejlesztés, upgrade, infó, tények, tipp, ötlet2019 / Március
Fail

A markolatok jönnek mennek, hiszen ez egy viszonylag gyorsan kopó alkatrész. Vagy csak én "fogyasztom" őket ennyire? Nem is érdemes ezt megemlíteni, ha éppen veszek egy újat. Vettem is már párszor az elmúlt években. Most legutóbb pl tavaly nyáron a fentebbi képen szereplő darabot. - Egy átlagos "gumírozott" és 2 bilincses markolat kb egy évet bír ki nálam. Utána már eléggé megviselt állapotban vannak és néznek ki. Ez kb 2500-3500 HUF-ba kerül páronként. (Attól függően, hogy milyet veszünk ugye. Vannak ettől drágábbak is azért.) Jó, ha így nézzük "nem sok" egy évre még így se. De mostantól át fogok állni a sima, csak "gumis" markolatokra. Gondolom, hogy kb ugyanannyit fog kibírni, hiszen ez is ugyanaz az anyag (kraton). De mivel nincsen műanyag tokban és nincsenek bilincsek se, ezért csak kb 800-1000 HUF-ba kerül. Azért így mégis csak jobb anyagilag. Annyi van, hogy "nehezebb" feltenni és levenni is. Azaz egy kis trükkel egyáltalán nem az.

A markolat egyik vége zárt eredetileg, de mivel én saját kormányvégzárót használok - hiszen a kormány belsejét én elemtartónak használom - ezért azt levágtam mindkettőnél.

Kiegészítés:
Mivel a végeket levágtam, így elkezdett befele csúszni a markolat viszonylag hamar, ezért "féknek" belülre tettem egy bilincset, ami egy régebbi markolathoz járt. (van már jópár ilyenem amúgy). Azt a kis műanyag fület , amin van maga a bilincs levágtam a régi markolatról és a bilincs megfelelő helyébe tettem, aztán rögzítettem a bilincset. Így már nem mocorog el befele. Bár így meg kifele szokott picit, de nem vészes. - Így hát maradok ennél a megoldásnál, mert nem szeretem a dupla bilincset a markolaton.

Szivacsos és szilikon markolatot még nem próbáltam amúgy, de nekem pl a szivacs se tűnik strapabírónak. Egyszer majd lehet kipróbálom valamelyiket. De most jónak tűnik ez a módszer nekem.
#69 Bikefun Cortina nyereg
fejlesztés, csere, kényelem, újítás, teszt, vásárlás2019 / Március


Közel 4.5 év után lecseréltem a nyerget is. Egy mezei default "sport" nyergem volt a bicajon, így nem is csoda, hogy hosszabb útjaimnál azért megéreztem az ülést az ülepemen. Meg a másik már elég viseltes is volt. Alapvetően a sportos design illik a bicajhoz (meg eleve ez tetszik), ezért maradtam ezen a vonalon. Nem kell, hogy több 100 km-en keresztül kényelmes legyen, hiszen amúgy se végig ülök rajta. Ja és az is szempont volt, hogy ne legyen csicsás. Fekete alapszín és max egy díszítő csík a megengedett. Ami persze ne legyen rikító és az én színvilágomtól eltérő. :) Már egy ideje nézegettem ezeket a kivágott nyereg kialakításokat és igazából kíváncsi is voltam, hogy milyenek is ezek. Nem számítok "húdenagy" változásra, de mégis valamit csak számít. Nem akartam túlságosan drága ülést se venni, így maradt ez a bikefun márka. Igaz, hogy egyik oldalán van egy vastagabb fehér rész, de annyira nem vészes. Pár hetes használat során már kijelenthetem, hogy nem rosszabb, mint az előző. De hosszabb távon majd kiderül még, hogy mennyivel is jobb.

...ééés ha már vásároltam, vettem a gyorszárak helyett imbuszos biztonsági "lassú zárat" is. Első és hátsó kerékhez illetve a nyereghez is sima imbuszosat. Hogy miért? Egyszerűbbnek néz ki. :) haha! A nyerget úgy is ritkán állítgatom és az első kereket megint csak ritkán kell kivennem. Egyedül a hátsó kereket kell hetente egyszer a lánc levételéhez. Na bumm! :)
#68 A jó bringafotó ismérvei
fénykép, beállítás, kinézet, vélemény, tippek, tanácsok2019 / Március
Évente én is készítek legalább egy "sztárfotót" a bicajról, hogy a későbbiekben lássam, hogy miként fejlődött (le) a bicajom. Vagy is sok képet készítek, hogy aztán ide csak a jobbakat tegyem be. A bal oldali "Képek a bringáról" menüben ezt évre lebontva meg is lehet nézni.

De nem is tudtam, hogy a bringafotó készítésének is vannak mikéntjei. Vagyis "iratlan" szabályai, ha úgy tetszik. Én mindig is úgy fotóztam a bringámat, ahogy jól esett és nem pedig úgy, ahogy azt 1-2 netes magazin megírta. Nos én lehet túl lázadó típus is vagyok, de pár dolgot már túlzásnak és hülyeségnek tartok ezek közül. Bár gyanítom, hogy azok a termékfotókból jöttek át a hétköznapi fényképezésbe. Ott még el is fogadom, hogy van egy rendszer, amit mindig be is tartanak. Pl szelep helyzet, vagy logó+szelep viszonya. De amúgy meg nem tartom ezt 100%-ban betartandónak. A listához én is írtam még hozzá, amit úgy gondoltam, hogy jó tanács lehet.

Nézzük akkor mik is ezek a tanácsok, illetve tippek! Klikkre folytatódik!
#67 CSM: Lámpa-dilemma...
lámpa, világítás, csináldmagad, gondolatok, tervek, dilemma2019 / Február
Light

Még december közepén rendeltem meg egy donor lámpát, hogy majd azt én jól átalakítom első bringalámpának, de még csak most érkezett meg február 5-én. (Tudom, év végén a Kínaiak el vannak foglalva a közelgő új évi ünnepükkel, stb. Mert amúgy máskor 3-4 hét alatt itt van.) Nem is ez a lényeg - habár már kezdtem lemondani, hogy megjön - hanem hogy nagy dilemmában vagyok most a lámpával kapcsolatban. A terv az volt - illetve még az is - hogy én majd erről a fejlámpáról levágom a középrészt és magam fabrikálok hozzá plusz hűtőbordát, illetve egy felfogatási rendszert neki, amivel a kormányra, pontosabban a stucni elé tehetem minél jobban a kormány síkjába simulva. Az aksi részét pedig a villanyakban rejteném el, aminek a tartószerkezetét már meg is csináltam amúgy. Ez mind szépen és jól is hangzik. A lámpát kibontva viszont kiderült, hogy sokkal kisebb a LEDegység része, mint azt hittem. A másik, hogy max fokozaton eléggé felmelegszik a lámpa. (Ilyenkor 1280mA az áramfelvétele.) Tehát kérdéses a hűtés hatékony megoldása, ha már így alapállapotban is elég hamar felmelegszik. Ez az akkumulátornak se tesz jót hosszútávon. Igaz, az eredeti tervemben az akku külön lenne és a menetszél elvileg jobban hűtené a LED-es részt, mint statikus állapotában, ahogy teszteltem.

Aztán ott van még az is, hogy ugye van nekem a kormányba építve egy városi helyzetjelző lámpám is és ez az új lámpa viszont eltakarná azt. :/ Amit viszont sajnálnék. Tehát az eredeti tervem megint csak nem jó így. Esetleg azt tudnám erre kitalálni, hogy könnyen le- és feltehetőre csinálom meg az új lámpát, amit csak akkor tennék fel, amikor kell. De így viszont megint csak késni fog ennek a lámpának a megépítése. (Amúgy már vagy 3 éve tervezem ezt az első lámpát megépíteni. ehh. Mindegy. Jó munkához idő kell. =) )

Klikkre folytatódik!
#66 Száguldás, zene, bringa...
zene, zaj, zúzás, biztonság, közlekedés, tekerés2019 / Február
zene

Alapvetően én is azon az állásponton vagyok, hogy forgalomban biciklivel NEM tanácsos zenét hallgatni. Itt leginkább az autók melletti biciklizésre gondolok. (pl országutisok, túrázók, ingázók) Mert elvonja a figyelmet, de legfőképpen a különböző jelzés értékű hangokat. Ez így megnöveli a baleset kockázatát is. De, ha pl kint a pusztában, erdőben, vagy olyan helyen nyomjuk, ahol nincsenek autósok és a gyalogos/egyéb forgalom is kicsi, vagy eleve nincs, akkor én magam is előszeretettel zenélek tekerés közben. De így se mindig teszem ezt, csak amikor olyan kedvem van. Főleg, hogy a természet hangjai (madarak, rovarok, szél) csak hozzáad a bringás élményhez.

Viszont tényleg jókat lehet zúzni 1-1 zenére. Már-már meg is feledkezem magamról és olyan helyen is gyorsabban megyek, ahol nem kellene. Szóval ésszel kell, mert 1-1 zúzós zene kihozza az állatot az emberből. :D Viszont forgalomban már nem tenném ezt, mert valahogy nem tartom jó ötletnek. Engem zavarna. Elszeparált, városi bicikliúton azért már be merem vállalni.

Jut eszembe! Régebben láttam párszor egy bringást, aki hangosan egy hangszóróból nyomta a zenét, miközben kerekezett. Általában Sóstón találkoztam vele. Mindenki jól megnézte természetesen. Vagyis nem volt nehéz nem felfigyelni rá. Zenében valami "hardstyle" (ehh vicces ez a szó, ha amúgy tudjuk milyen zenét takar) szerű vacakságot nyomott, de hát ez nem meglepő. A magamfajta sose fog olyan valakivel találkozni, akivel magyrészt egyezne a zenei ízlése. Legalábbis ebben a városban nem hiszem.
#65 CSM: Energiaszelet
recept, tipp, kaja, energia, csináldmagad, FINOMSÁG2019 / Február
Energy-bar

Igaz, hogy biciklis témájú a blog, de ha tág keretek között nézzük, ez is ide tartozhat végül is. A nagyobb biciklis oldalak és magazinok is előveszik ezt a témát, mint a mit együnk közben kérdés megfogalmazásánál. Hiszen a biciklit hajtó embert leginkább szénhidráttal kell feltankolni. No meg vízzel. Szóval a bringa se megy ingyen. A különféle cukros, szirupos akármis bolti cucc meg azért nem éppen a legjobb. Néha elmegy, de azért állandóan nem kell.

Régebben említettem már, hogy a bringás útjaim során szoktam magammal vinni nassolni valót. Pl energiaszeletet. Most a "saját" receptemet osztanám meg, mert szerintem nagyon jó. Az eredeti recept egy külföldi oldalon volt, de ez picit másabb már, mert alakítgattam. Igazából ez egy fehérjével dúsított energiaszelet. Van benne gyorsan (méz) és lassan felszívódó szénhidrát (zab), na meg persze fehérje is bőven. Illetve a zsírsavakról sem szabad megfeledkezni, amik igazán jó minőségűek. (magvakból) Az energia részét tehát a zab, a dió és mandula (olajtartalma) adja. - Tény, hogy nem olcsók az alapanyagok, de egyszer kiszámoltam és egy jobb bolti fehérjeszelet árához képest kb a feléből/harmadából kihozom magamnak. És ebben a legtöbb anyag tényleg nyersanyag, nem holmi tartósított dolgok. Sőt, kedvemre variálhatom az összetevőket. Pl sima zabpehely helyett mehet bele müzlikeverék, ami már magában elég változatos összetevőkkel bír. Amit én szoktam használni az a LIDL-ben kapható Crownfield müzli. Ebben van teljes kiőrlésű zabpehely, telj. kiőrlésű búzapehely és rozspehely, lenmag, kókuszreszelék, mogyoró, kukoricapehely, napraforgómag, földimogyoró, mandula és mazsola is, de én az utóbbit kiszedem belőle.

De nézzük akkor a hozzávalókat! Klikkre folytatódik!
#64 Közlekedés, kikapcsolódás, hobbi
közlekedés, infó, vélemény, tény2019 / Február


Számomra a biciklizés kb ezeket jelenti. Plusz nem csak tekerem, hanem szerelem is. Tulajdonképpen ez együtt az igazán hatékony megoldás. Egészségügyileg és pénzügyileg is. Na jó, aki már mélyebben benne van, az tud rá költeni rendesen. De nincsen ezzel sem semmi gond. Talán már én is ráköltöttem a bicikli árát mindenféle dolgokra. =D ...De ha nem is annyit, akkor is bőven 100ezer felett vagyok már. Hogy most a dolgok többsége nem is volt szükséges, az egy dolog. :-) Ez kb olyasmi, mint amikor valaki az autóját, vagy a számítógépét tuningolja, szerelgeti. Csak ez lehet akár olcsóbb is valamivel.

Ha tehetem sokat bicajozok, de az őszi esős napokban már kevesebbet megyek ki, télen meg általában már alig. Kb decemberig még jó idők szoktak lenni és azt ki is használom. Persze a tél erősségétől is függ ez. Szóval nem hardcore bringás vagyok, aki télen-nyáron nyomja a pedált. Általában januárban és februárban inaktív vagyok. (most nem számoltam bele a csotrogányos műveleteket) De összességében mondhatjuk, hogy decembertől márciusig elég ritkán bringázok. Viszont ha ilyenkor is enyhe az idő (3-4 fok és felette) akkor ki szoktam mozdulni.

A bicikli közlekedési eszközként is szuper választás szerintem. Városon belül gyors, egyszerű, olcsó, hatékony. Igen, van az a hátránya, hogy függ az időjárástól elég erősen. De összességében remek dolog a bringázás. Akár csak kisebb távon ingázni, akár kikapcsolódásként űzni, vagy esetleg komolyabban művelni. Mindenképpen pozitívan hat a testre és a lélekre is. (saját tapasztalat) - Én nem vagyok az autók ellen, (globálisan) de városon belül azért használhatnánk kevesebb(szer) autót. Túl sok van belőlük már így is. És sokszor indokolatlanul is használják. De ez már más téma és ebbe nem megyek bele.

A sport része nálam ki is marad szinte. Sose vettem komolyan. Mármint nem járok versenyekre. Nem vonz. Bár nem zárom ki, hogy egyszer heccből kipróbáljam. Illetve egyszer az itteni erdőben éppen rendeztek egy verseny előtti pályabejárást, azon végignyomtam ugyan, de ennyi volt a legközelebbi élményem a biciklisporttal. Mellesleg itt is nyomták a srácok rendesen a tempót. És én ugye felkészületlenül eléggé fújtattam is utána. No meg közben is. :) Azt hiszem akkor még nem is voltam asztmás, de mégis kifullasztott az az EGY kör. Hehe. =)
#63 Szerviz: Lánctisztítás
Január - szerviz, szerelés, karbantartás, tisztítás2019 / Január
Még mindig lánc téma, mert ez eddig valahogy kimaradt az oldalról, pedig eléggé alap dolog és viszonylag sűrűn is érdemes elvégezni. Feltéve, ha tényleg terepen gurulunk leginkább. Aszfalton tekerésnél ritkábban is elég, mert kevesebb port szed össze a lánc. Bár talán a paraffinos irományomban már említettem, hogy én hogyan is tisztítom a láncot, de külön írást még nem írtam róla. Íme akkor most ezt pótlom.

Kezdetben én is csak letöröltem egy ronggyal, illetve egy már nem használt fogkefével dörzsöltem végig a láncot és a váltógörgőket olajozás előtt. Ebben ki is merült a lánctisztításom. Így persze nem lehet tökéletes munkát végezni, de azért a többségnek, akik csak városban tekernek (munka, iskola, bolt, stb) ez is elegendő. Így gondoltam ezt én is, de engem zavart a homokszemek hangja, karistolása, így idővel vettem egy lánctisztító készüléket. Ez egy műanyag dobozka, amiben van pár forgó kefe, illetve egy kis tartály alul, amibe lehet önteni a tisztító folyadékot. Ezzel már viszonylag jól meg lehet tisztítani a láncot, de nekem ez sem volt elég. Szinte csak pár alkalommal használtam ezt a szerkezetet. Ekkor jártam utána a neten, hogy mégis ki hogy tisztítja a láncot. Találtam is egy rém egyszerű és hatásos módszert, amit azóta is használok.

Csak egy zárható tartályra vagy tégelyre van szükségünk, amibe belefér a lánc, illetve a tisztító folyadékunk. Értelemszerűen oldható szemes láncot kell ilyenkor használnunk. Én most erre a célra egy shakes palackot használok. Ezt lezárva csak jó alaposan össze kell rázni. Ez után a már koszos folyadékot kiöntöm egy ülepítő tartályba (a későbbi újrahasznosításhoz) és egy újabb adag (kb 2 dl) láncmosó folyadékkal újra ismétlem az egészet. Én általában 2x szoktam egymás után. (Ritkán akár három alkalommal is) A piszkos folyadékot összegyűjtöm és ülepítés után leöntöm róla a viszonylag tiszta és újra használható mosófolyadékot egy erre a célra használt palackba. Így a környezetet se károsítom annyira és anyagilag is jobb így. (Egy ideje én is brigéciolt használok, de régebben nitro higítóztam. Na persze nem úúúgy.. =D )

A láncot ezek után egy tiszta ronggyal áttörlöm és a napon megszárítom (15-30 perc), vagy ha úgy nem lehetséges (pl ősszel, télen), akkor egy régi, erre a célra befogott hajszárítóval rásegítek. Ezt a folyamatot kb hetente 1x-2x ismétlem. De hetente egyszer mindenképpen. - Használhatnék 2 láncot is, hogy csere idejében mindig legyen egy használatra kész láncom. Így ráérne a már levetett láncot akkor megtisztítanom, amikor éppen van időm és nem akkor, amikor már pont szükség van rá. De egyelőre csak egy db láncot használok. Az egész procedúra megvan kb 2 perc alatt. A száradási idő csak, ami miatt tovább kell picit várni, hogy újra kenhessem a láncot. Ami meg szintén nem tart 30 percnél többet.

Kapcsolódó iromány: Lánckenés: Paraffin
#62 Mágneses láncfeszítés ?
ötletelés, láncfeszítés, elmélkedés, agymenés, wtf2019 / Január
Öööö...Csak egy kis agymenés. :-) ...az előző irományból kiindulva jött az ötlet. De még talán működhet is. Vagy mégse... Vagyis abban az esetben csak, ha azt a minimális "lánctöbbletet" akarjuk valahogy kompenzálni, ami a nem teljesen tökéletesen kör alakú lánctányérból vagy lánckerékből adódik. Mint pl nálam is. Van, ahol szinte tökéletes a láncfeszesség, de van, ahol meg már nem. (Bár nem vészes amúgy és gondot nem okoz) Szemmel igazából nem látszik, hogy tojás alakú lenne bármelyik is. De a lánc mozgásán igen, hogy bizonyos pedálfordulatnál lazább a lánc. Végül is akkor nekem is OVAL lánctányérom van. hehe. :)

Tehát a kérdés, hogy érdemes-e ezzel foglalkozom, vagy sem. Magam sem tudom. Ha nagyon nem lesz mit csinálnom majd az évben - mármint bringa ügyileg - talán megnézem élesben is hogy működik. Nagy szerelést sem igényel. Csak valahogy oda (vagy esetleg hátra) kell rögzítenem egy erős mágnest. Amúgy az OVAL lánctányéros bringáknál lehetne még ezt használni. Vagy lehet nincs is értelme, mert ahogy olvastam, SS bringákon is használnak OVAL lánctányért és nem említettek panaszt, mert néhol lazább a lánc, mint kellene. (rugós feszítő nélkül persze) A hajtás rendszer gondolom elég toleráns ilyen tekintetben.

Videó is van: Gyakorlati teszt
#61 Helyzetjelentés: Lánchelyzet
jelentés, infó, helyzet, lánc, eredmény2019 / Január
lánchelyzet

Tavaly május környékén alakultam át egysebességes rendszerre és mivel szinte csak hétvégente használtam a bicajt, így annyira nagyon még nem nyúlt meg a láncom. Ez a kb 8 hónap (amióta nincs váltóm) igazából csak 5-6 hónap, mert novembertől már nem használtam a bicajt, csak 1-2 alkalommal. Egyelőre még nem kell használnom feszítést. Eddig még semmi gond vele (láncledobás, stb) és egy láncváltós lánc is mozog eleget, talán még jobban mint ahogy nekem most, így egyelőre nem aggódom e-miatt.

Kinézetre se vészes még, mert nem nagy mértékű a megereszkedés, ahogy a videón látszik is fentebb. Legalábbis a legfeszesebb helyzetben. Mert nem volt egyenlően feszes minden pedál állásban. De amint elérem azt a szintet, hogy már szükséges lesz a feszítő, akkor felteszem majd a görgőt. Bár gondolkodtam azon is, hogy esetleg akkor egy új GEAR Ratio-t használok majd (36/17), amivel akár újra kellően feszes lehet a láncom. Na persze ha engedi a rendszer egyáltalán.
#60 Trickstuff Exzentriker
infó, cucc, alkatrész, fejlesztés, kellnekem!2019 / Január


Még ugyan nem vészes a láncnyúlásom, de már gondolkodom egy ilyen beszerzésén is akár. Nem olcsó, mert drága, de kell! Magyar forintban ez kb !@#$%^ drága. És akkor még nem említettem, hogy ehhez új hajtókar is kell akkor, mert a régim nem kompatibilis ezzel. Szóval nem lesz olcsóság erre átállni. - Éppen ezért még csak gondolkozom erről.

Egyes vélemények szerint hajlamos nyekeregni is, illetve nem minden hajtóművel működik jól. Szóval még egyáltalán nem biztos, hogy be is szerzek egy ilyet. Amúgy ez direkt a BSA menetes középrészes vázakhoz készült, tehát pont amilyen nekem kellene.

Trickstuff Exzentriker Bottom Bracket Cups - BSA-68/73-24 - Pl itt lehet megvenni. - vagy itt is: bike-components.de
#59 Kulacstartó probléma
probléma, ötletelés, csináldmagad, megoldások2019 / Január
kulacs

Több féle kulacsot használtam már az évek során. Legutóbbi váltásom a zöld műanyag kulacsom egy alumínium kulacsra történő cseréje volt. (QUECHUA 0.75L alu) Ez még 2017-ben volt. Viszont egy már régebb óta jelen lévő probléma megoldásával kapcsolatosan előjött a téma ismét. A lényeg, hogy a sok használattól a kulacs anyaga, vagy festése lekopik ott, ahol a kulacstartóval érintkezik. Festéknél ez rosszabbul is néz ki. Az alu kulacsom pl eredetileg amúgy kék színű volt, de átfestettem zöldre. Sőt, már kétszer is, mert lekopott. Másodjára kapott egy lakk réteget is, de az se sokat segített. Végül is érthető, mert a napi legalább ötszöri ki- és becsúsztatása a kulacstartóba azért idővel ledörzsöl mindent. A régebbi, műanyag kulacsomon is meglátszott ez a kopás már, azt is cseréltem, de itt sokkal jobban észrevehető. És nem nagyon hiszem, hogy bármelyik kulacstartó fajta orvosolná ezt a problémát. Gyakorlatilag a tavasz-nyár időszak tesz be neki, mert ilyenkor tényleg sokat jár ki és be.

Tehát a kérdés: Hogy a francba oldjam meg, hogy ne kelljen pl évente új kulacs, vagy a mostanit mindig újrafestenem? Ime pár lehetséges megoldá erre a problémára.

Klikkre folytatódik!