...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack
Include file. A teljes stilizált verzió @ index.php?year=2016
#25 Helyzetjelentés: Lánckenés
teszt, lánckenés, karbantartás2016 / November
Nyár végén kezdtem el a lánc paraffinozását. Kicsit a szezon végén, de sebaj. Még így is tudtam bő 2 hónapot tesztelni. Az eddigi tapasztalatom az, hogy nem fogok már visszatérni az olajra. Egyszerűen nekem bevált ez a módszer. Még valószínű akkor se térnék vissza, ha kiderülne, hogy így gyorsabban kopik. Egyszerűen a tisztasága (beleértve azokat az alkatrészeket is, amivel kapcsolatban van a lánc) és tisztíthatósága már olyan vonzó számomra, hogy übereli az olajat.

Nem akarok senkit se megtéríteni, mert nem csodaszer. Egyeseknek túl macerás lehet az egész procedúra. Mindössze annyi, hogy nekem ez a módszer jobban bevált. :)
#24 Lánckenés: Paraffin
teszt, lánckenés, karbantartás2016 / Szeptember


Terepbicaj révén, mindig is utáltam, hogy nagyon hamar koszos, homokos lesz a lánc. Ami 3 okból is rossz. A kenés hatékonysága rohamosan csökken, az apró homokszemek elkoptatják a láncot és harmadrészt hangos is lesz tőle a bicikli. Illetve folytathatnám még hogy mindezek után a tisztítása is piszkos. Sokat olvastam a neten, mit kellene használni. De arra jutottam, hogy nincsen tuti jó módszer. Csak olyan, ami egyeseknek jobb. Mindegyik módszer egyénfüggő. Én egy teszt erejéig azt gondoltam, adok egy esélyt a paraffinozásnak. Legelőször tiszta paraffinnal, azaz itthon gyertyaviaszként nevezett anyaggal próbálkoztam. A dolog egyszerű. A megtisztított láncot a felolvasztott viaszba kell mártani és ott hagyni pár percig, míg a légbuborékok ki nem jönnek a görgők közül. (Egy kis rázással segíthetünk eme folyamatnak.) Azután kiemeljük és hagyjuk megszáradni. Száradás utána a lánc eléggé merev lesz, ezért nekünk kell kézzel hajlíthatóvá "törnünk", hogy egyáltalán fel tudjuk tenni a bicajra.

Tapasztalataim:
Az első napokban iszonyat halk a lánc. Sose volt még ilyen ez előtt. Talán csak amikor először ültem az új biciklire. Hiszen akkor még a gyári láncon semennyi porszemcse nem volt. De ez idővel - főleg ha nem aszfalton közlekedünk - változni fog sajnos. Én azt untam meg leginkább, hogy a frissen mosott és olajozott láncú biciklimmel, ahogy bementem az erdőbe, az első kerék rögtön felhordta a porszemeket a láncra, ami azon nyomban hallható is lett (mint darálás). :( És ez innentől csak rosszabbodott. 2-3 nap után muszáj volt tisztítanom és újraolajoznom. Node visszatérve a paraffinhoz. Napokkal később picivel ugyan hangosabb lett a lánc, de se egy látható por szemcse, se daráló hang nem volt sehol. :) Viszont sok viasz már az első pár métereken kitördelt, hiszen elég merev a 100%-os paraffin. De még ekkor is jobbnak ítéltem meg, mint az olajozást. Hetente újraviaszoztam a láncot, mert kezdett hangosabb lenni. Bár semmi nyikorgás meg semmi ilyesmi, csak maga a lánc zaj lett picit hangosabb. Főleg az első naphoz képest.

Egy ideig így használtam. Aztán a neten olvasgatva láttam, hogy nem ártana keverni valamivel. Én kezdetben méhviaszt adtam még hozzá. Nem sokat változott a dolog, bár valamennyire képlékenyebb volt a végtermék. Most ott járok, hogy 2/3 rész viasz és 1/3 rész paraffin olaj elegyet használok. Érezhetően puhább így a kence. De mégis még szilárdnak hat. Persze így már több koszt szed össze mint a sima paraffin, de mégse olyan sokat mint a sima olaj. És daráló hangot se ad még. Egyelőre maradok ennél a receptnél. Átlagban hetente így is 1x újra kenem. (kb 100-150 kilométerenként) De ha nagyon sokat megyek, akkor hamarabb is. Pusztán elővigyázatosságból. Lehet többet is bírna, de na. :)

Nem mellesleg a tisztítás is sokkal gyorsabb lett így. Nincsen olajsár a kazettán, se a lánctányéron és a láncon is csak egy könnyen letörölhető vékony, picit koszos massza van. Nem is úgy koszol mint az olaj. Könnyebb letörölni is. :) Persze ennek ellenére én ugyanúgy tisztítom a láncot mint előtte. A lánc leszedése után oldószerben rázom a láncot. 2x egymás után tiszta oldószerben. A lánc száradása után pedig újra mehet a viasz fürdőbe.

További képek: Olvadt paraffin és lánc - Felszerelve - Lánc
#23 Hátsó féktárcsa csere
fejlesztés, csere, fék, upgrade, szerelés2016 / Augusztus
Hátul alapból nekem 160-as féktárcsa volt. Elegendő ugyan, de akartam egy picit erősebb fékhatást hátra. Ezért vettem egy 180-as tárcsát, de azt nem hátulra, hanem előre. Így ami elöl volt 180-as, azt tettem hátra. Kellett még egy 180-as adapter is, hogy a nagyobb tárcsa jó helyre kerüljön. Mondjuk így most hátul Tektro elöl meg Shimano van, de annyira nem zavar. Picit jobb lett a fékezés, de nem annyival, mint reméltem. Lehet ide új fék kellene már akkor, hogy érezzem a változást.

Igazából ez a fejlesztés nem volt fontos, csak valamit néha nem árt babrálni a bicajon. :)
#22 Narrow Wide. Jöhet!
fejlesztés, csere, teszt2016 / Július


Mivel a láncleesés gátlóm nem igazán vált be, így kénytelen voltam venni egy Narrow Wide lánctányért. Igen ám, de a lánc meg már olyan kopott volt, hogy az új lánckerékkel már hangot adott ki. Vettem hát egy új láncot is. De a történetnek itt még nincs vége, mert az új lánccal meg a fogaskoszorú nem akart működni. Ugrott a lánc rajta. Az új lánc és a kopott fogaskeréksor nem jött ki jól egymással. Így hát kénytelen voltam venni egy új fogaskoszorút is. Hát igen. Ha az alkatrészek jól összekopnak, utána már szinte lehetetlen olcsón megúszni egy ilyesmi cserét. Egyik dolog kihat a másikra. A képen látható, hogy a láncleesés gátló is még rajta van. Bár valószínű, hogy már nem kell, mert eddig nagyon jól működött az új lánctányér.
#21 Egyszerűség, letisztultság
design, minimal, egyszerűség, kinézet 2016 / Június


Már picit régebben ebbe az irányba indultam el, miszerint nem kell a bicajra semmi felesleges dolog. Küllő- és egyéb prizma, csengő, nagy lámpák, computer, táskák, gps. stb. A fedélzet legyen egyszerű és letisztult. Nem is tudom mivel kezdődött ez már. Talán hogy a hátsó lámpámat az ülés alá rejtettem? Vagy, hogy nem használok első prizmát és küllőprizmát vagy csengőt? Nem tudom már. De a lényeg, hogy elkezdődött. És pl most már nincsen első váltóm se és levettem a felnire ragasztott fényvisszaverő matricát is. Mert nem csak a "kütyüktől" kell megszabadulnom, hanem a "felesleges" design elemektől is. Illetve nem rég a gumit is cseréltem és azon sincsen már felirat. Gondolkoztam azon is, hogy totál egyszínűre kellene festeni a vázat. De ezt még nem akarom egyelőre.

Úgy néz ki, hogy itt most megálltam ezen a vonalon, mert most nem tudok már mit levenni a bicajról, ami nekem felesleges lenne. :D
#20 Kerékpár computer (2)
computer, vélemény, számok, adatok2016 / Június
Még tavaly októberben vettem egy bike computer-t, amit egészen mostanáig (Június 18) használtam is. Aztán leszereltem, mert már nem nagyon érdekelt. A megfelelő adatokat megszereztem ezen idő alatt, a többi meg nem lényeges már.

Nézzük akkor a "km" állásokat az adott időpontokban!



Amint látható 1500 KM-ig mértem. Október 10-én kezdtem a mérést (0km) és Június 18-án hagytam abba, amikor is 1500Km-en állt az óra. Tehát 2015 Októberétől 2016 Júniusáig mértem. Átlagban havi 300-400Km-ert gurultam, ami kb heti max 100km. Leggyorsabban 42-vel mentem egy picit leejtős részen. Saját erőből kb 35 volt a maximum sebességem. (32-es lánctányérral) Napi megtett maximum távolság 60km.
#19 CST Gripper gumiköpeny
fejlesztés, upgrade, csere2016 / Június


A hátsó gumi egy picit már elkopott. Nem vészes, mert kibírna még 1 évet, de azon gondolkoztam, hogy megcserélem az elsővel. Aztán valamilyen okból kifolyólag mégsem ezt tettem, hanem vettem 2 új külsőt. A választásom a CST Gripper 2.25-ös gumira esett. Az előző egyébként 2.1-es szélességű volt. Már kb meg van egy hónapja és igazából semmi bajom vele egy dolgot kivéve. Nem tetszik a gumin lévő oldalsó CST Gripper felirat. Túl fehér, nagyon kitűnik. (az előzőnél se tetszett ez) Ezért fekete alkoholos filccel befestettem. Így már alig látható. Azt vettem észre még, hogy sokkal jobban illik a ballonosabb gumi egy ilyen bicajhoz. Szóval nem bántam meg, hogy ideje korán lecseréltem.
#18 CSM: Láncterelő
csináldmagad, hack, teszt, próba2016 / Május


Nem rég váltottam 1x9 rendszerre. Eleinte csak a legnagyobb lánctányért szereltem le, bár a kicsivel egyetemben ezt szinte nem is használtam. Egy ideig nem is volt semmi problémám így. Aztán észrevettem, hogy olykor-olykor ledobja a láncot. Első ötletem az volt, hogy az első váltóból készítek egy láncterelőt. De azt túl bonyolultnak és nagynak tartottam. Habár nem vagyok gramm mániás, de az ráadásul felesleges súly is lett volna.

Ekkor eszkábáltam össze eme kis láncterelőt, vagy inkább láncleesés gátló szerkezetet. Ez egyébként egy lámpatartó bilincsből és pontosan már nem tudom, de vagy első vagy hátsó prizma tartó konzolból áll. Meg persze csavar, anya, alátét, hézagoló, illetve egy kis gumi henger a csavaron, hogy ne a fémhez csapódjon a lánc. Tudtam, hogy egy Narrow Wide tányér lenne az igazi, de én ilyen kísérletezgetős ember vagyok. Szóval ez a képen is látható változat már egy 2. designom, annak is egy egyszerűsített változata. Mert ilyen is volt. Eleinte jó volt, sokkal jobb mint e-nélkül, de mégis még így is ledobta néha, ha nagyon rázós helyzetbe kerültem. Ekkor döntöttem el, hogy akkor mégis csak veszek egy NW lánctányért. Folyt köv...
#17 Pedál csere
szerelés, csere, fejlesztés, hajtás2016 / Május


Ideje volt lecserélnem az alap, bicajjal jött pedálomat. Igazából csak azért cseréltem le, mert bevágott a cipőn keresztül a pedál kerete. Főleg, ha állva tekertem. Amúgy más baja nem volt. Igaz, nem is valami szép, de a funkcióját ellátta. Helyette egy alu, bikefun alap platform pedált vettem. Ennek már szélesebb a taposó felülete és a bicajhoz is jobban illik. Nehezebb ugyan jóval, de ez nem lényeg.

A régi pedál leszedése nehézkes volt, mert pl nekem nem volt 15-ös kulcsom se. Így egy haverhoz mentem át, hogy azt leszedjük. De ott se ment egy könnyen. Egy erőkarnak szánt vascsővel kellett kilazítanunk a pedált, mert annyira rá volt már szorulva. De végül sikerült megoldani.
#16 A vas... a Vadmacska
második bringa, infó, csotroga2016 / Április


Egyik régebbi videómban már feltűnt a másik biciklim a "csotrogányom", amivel boltba járok, de gondoltam ide is beteszem. Egy Hauser Wild Cat, 26"-os "MTB". Eredetileg kék színű volt, de lefújtam matt feketére, mert az jobban illik egy macskához. :-) Minden eredeti még rajta, hiszen nem sokat volt / van használva. Pedig "huszontöbb" éves már. Ezt ott merem hagyni bárhol, bármikor. Igazából erről sokat nem is lehet íni. Egy vasmacska, aminek egyetlen célja van, hogy elvigyen a boltig és vissza.:-) Nagyon nincs is fejlesztve, hiszen nem is érdemes. Ha már pénzt ölnék bele, elveszítené a csotroga mivoltát és félteném. Pedig lehetne egy jó masinát csinálni ebből...

Az első és utolsó képen külön érdemes megfigyelni a küllő prizmát, amit formailag meghack-keltem picit. :)

További képek: Az eredeti színekben - Lefestve
#15 Nagy semmi, ruha, tech
információ, vélemény, ruházat, nagysemmi2016 / Március
Gondoltam írok már valamit, mert mostanában nem nagyon aktivizáltam magam. Azaz sokat bringáztam és videóztam. Más érdekes nem történt igazából.

Én amúgy utcai ruhában nyomom a pedált és sose akartam külön biciklis ruhát venni. Tény, hogy egy idő után kényelmetlen lehet az ülés is bizonyos nadrágban. (bár ez nyereg függő is) Pláne, ha valaki nem csak 5-10 Km-ert szeretne menni egyhuzamban. Elhiszem, hogy jobb a szellőzése is azoknak, de nekem nem tetszenek, ezért nem is fogok ilyet hordani. Én csak egy "átlagos" bringás vagyok. Még csak versenyekre se járok, mert nincsen ilyen irányú ambícióm. Max csak mint néző betévedek 1-2 helyi rendezvényre.

Sisakom sincsen és nem is tervezem, hogy lesz. Értem én, hogy az én védelmemre van, de körülményesnek tartom a viselését és pakolászását. Kesztyűt viszont használok. Még nyáron is. Illetve van egy (kettő!) bicajos hátitáskám is. Ezt is használom még ha nem is állandóan.

Kiegészítők terén se vágyom semmire igazán. Bár most éppen használok egy kerékpár computert. A GPS, wattmérők, computer, okos telefon (hozzá a különböző programok mint STRAVA, stb) számomra olyan dolgok, amik nem kellenek a bicajozásaimhoz. Nem vagyok se versenyző, se profi bringás. Valahogy engem ezek sose vonzottak. Én amúgy is arra gyúrok, hogy minél minimalistább legyen pl a "fedélzetem" is. :-) Már ez a computer is zavart a kormányon, ezért lekerült a villára.

Talán az SPD pedálnak Illetve még a dropper post-nak látom értelmét biz. helyzetekben. Bár egyikre se vágyom. Elektromos (wireless) váltás, 12 sebesség megint csak felesleges számomra. Habár az tény, hogy picivel letisztultabb lenne a bicaj, ha nem lenne váltóbowden se. És akkor már majdnem el is érkeztünk az elektromos bicajokhoz, ami megint csak egy eléggé vitatott dolog a MTB-osok körében. Ami engem illett én látom értelmét és el is fogadnék egyet. Szerintem jó ha van egy elektromos opció is. Nem feltétlenül kell azt használni.
#14 Kesztyű. Ez kellett nekem!
információ, ruházat, védelem2016 / Március


Valami nem kerek még. Nem tudtam mi, de így éreztem már egy ideje. Aztán rájöttem, hogy mi is hiányzott! Egy bringás kesztyű! Vagyis én egy ujjatlan edző kesztyűt használok erre a célra, de szinte az majdnem ugyanaz. Védi a tenyerem és a markolatot is talán kevésbé koptatja. Bár ez utóbbiban kételkedem. De ez nem is lényeges annyira. Éreztem, hogy amikor erősebben markolom a markolatot, nem éppen kellemes érzés. Ez főleg rázós terepen volt jelen. Néha a gumis markolatomról "porszemcsékben" vált le az anyag. Szóval szerintem kellett már egy ilyen. Egész kellemes így a kormányt fogni, szóval tényleg nem hülyeség egy ilyen. :)

Nyilvánvalóan ezt csak tavasztól őszig fogom használni. Télre teljes ujjas kesztyűt használok.