Évértékelés, év vége, zárás,
bringázás, elmélkedés, tervek2021 / November
Bár még nincs teljesen év vége, de mivel az év utolsó heteiben már úgy sem nagyon lesz számottevő bringás story-m, így bátorkodtam előrehozni az évértékelő beszédem. (^^)
Az idei évre is több dolgot terveztem, de aztán most sem jött össze jó néhány. Természetesen nincs ezzel nagy baj, mert tervek kellenek így is úgy is. De aztán mindig rájövök, hogy nem csak bringázás az élet. :/ (Pedig milyen jó lenne...)
Pl több saját túraútvonal is volt tervben, de csak párat sikerült összehozni. A teljesítmény túrám is majdnem megint ment a levesbe (Kihívás nap), de végül csak összehoztam, még ha nem is a tizenkét órásat. Egyebek is voltak a fejemben, de igazából előbb vagy utóbb azokat is megvalósítom. Mindezek ellenére nem volt rossz év bringázás szempontjából. Pl olyat is kitaláltam még nyár közepén, hogy kellene egy hónap, amikor minden nap tekerek. Ezt sem sikerült összehozni még, de jövőre is rajta leszek ezen is. Mindössze 22 napot sikerült egy hónapban tekernem ekkor. (havi csúcsot is döntöttem ez alatt, 706 km-rel. A célom az 1000 km / hó volt, amiről már régebben is elmélkedtem, hogy lehetséges-e nekem összehoznom, mint hétvégi bringásnak. De majd jövőre újból megpróbálom, illetve erről majd bővebben akkor...)
Aztán az idén 4 hónap alatt mentem annyit, mint tavaly egy év alatt. És még hátra van Júniusig elég sok idő. (Addig tart a mérési idősávom. Talán meglesz a 3000 km / év is végre?)
A hátsó fékem is elromlott még tavasszal, amit nemtörődömségem miatt és a rekord lustaságommal megspékelve még most sem csináltam meg. :D De ez is csak azért lett így, mert nem kihagyhatatlanul fontos dolog. Végül is mindig is meg tudtam állni rendesen. (még) Valamikor majd megcsinálom. Legkésőbb tavasszal. :P De amúgy az igazság az, hogy Ricsi ajánlotta fel (Iron Monkey) még annó, hogy majd vigyem be a bringát és megoldjuk. Csakhogy nekem "sosincs" időm elgurulni hozzá. (Már persze amikor ő bent van a műhelyben) És erre várok, hogy legyen időm... (de tényleg sok dolog összejött mostanság, ami miatt nehezen tudok időt szorítani rá) Mert amúgy simán csak megrendelnék egy új fékkart a netről és megcsinálnám magam is...
A városi szaladgálós bringámmal is elindultam egy felújítási projekttel végre. Az is halad szépen lassan. (de ez is inkább lassan)
Van 3 új tekerőtársam is (Ati, Jani, Isti), szóval jövőre akár már négyen is túrázhatunk, ha mindenki ráér. A kilátások jónak tűnnek a jövő évre nézve, (egyéb túrák, saját túrák, csapatos bringázások, esti tekergések, stb) csak győzzem kivárni a jó időig.
Most a kevésbé jó időben nyilván kevés bringázás lesz, de hogy az ilyenkorra "időzített" különféle építési terveimből mit fogok megvalósítani, azt nem tudom előre. (Ha egyáltalán...) De úgy vagyok vele, hogy semmit nem kötelezek már magamnak. Majd alakul minden. Valahogy. Ha 2 év múlva, akkor 2 év múlva.
esti kerekezés, éjszaka, világítás, lámpák, fények, móka2021 / November
Van nekem ugye a félig épített első lámpám, amit igazából csak néha-néha használok, mert keveset megyek este tekeregni. (bár mostanában többször előfordul és a jövőben sokkal többször lesz majd) Annak a fényereje kb 500 lumen körül lehet. Bár elegendő teljes sötétben is, de ha már amúgy is van több egyéb lámpám is, gondoltam egyet, hogy bevetem egyszerre az összeset, hogy lássam mit tud az az összesítve kb 2000 lumen az éjszakában. Valójában már jó pár éve akarok hasonló képeket készíteni, mint amilyeneket most. Tavaly egyedül próbáltam már, de azok bénák lettek. Bár ez alkalommal sem lettek a legjobb minőségű képek (telefonos), de azért a hangulatot talán visszaadja.
Este 9 után mentünk (négyen) bolondozni az erdőbe a kb 4-5 fokban. Egy darabig eltartott, míg feltettem az összes lámpát a kormányra. (1+4 db)
A lámpák egyébként a már régebben említett lámpáim voltak kiegészítve 1-2 újabb darabbal.
Fenix Tk 12 (CREE XP-G led), 240 lumen
UltraFire C8 (CREE XML-2 led), kb 500 lumen
Noname Bike és fejlámpa (CREE XML led), kb 500 lumen
+
átalakított BORUiT D25 (Dual CREE XM-L2 LED), kb 500 lumen
épített munka lámpa (CREE XML-2 led), kb 500 lumen
A fényerő értékeket a led áramerősség/fényerő adataiból és a lámpa driver-ének maximális áramerősségéből határoztam meg. (...néztem ki a táblázatból és becsültem meg) A valós értékhez azért elég közel lehetnek. Egyedül a fenix fényereje tuti biztos, mert az ANSI lumen, tehát szabvány szerint bevizsgált érték. (A kínai lumeneknek általában nem szabad hinni! Bár van, hogy az is elég pontos, ha valami márkásabb a lámpa. Gyártótól függ. Leginkább ez a noname és egyéb ad-hoc jelleggel brandelt lámpákra vonatozik.
De ugyanez a helyzet az akku kapacitásokkal is. Jól szét kell nézni és informálódni, ha Kínából rendelünk!)
De a lényegen a számok nem változtatnak, hiszen szemel láthatóan volt elegendő fény. :) Volt 2 lámpa (a munka lámpa és a boruit), amik szórt fényűek voltak. Ezek a közelre voltak jók. Az összes többi inkább távolra valóak, ezért nem ideális bicajra. De azért jó móka volt ez a fényvetősdi :)
bringázás, film, igazmondás, vélemény, büszkeség, teljesítmény2021 / Október
Idefigyeljetek balfácánok! A bicikli nálunk világnézet. Ott állunk meg, és oda megyünk, ahová akarunk! Nem kell vonatjegy. Nem kell benzin. Nem kell megalázni magunkat, mint az autóstophoz. Azonkívül olyat érzünk fiacskám, amit te még sosem. A teljesítmény örömét. Világos?
A fentebbi idézet a Szerelmes Biciklisták című filmből van. Én magam ugyan nem láttam a filmet, csak egyszer utamba akadt eme mondatrész / filmrészlet és a maratoni (Kihívás) napomon eszembe jutott ez az idézet. :)
- Tényleg jól megragadták a lényeget. Én is elégedetten fekszem le aznap, amikor mentem egy jót. Egy-egy túra alkalmából meglehet, hogy szenved egy kicsit az ember, legyen az a táv, a szélsőséges hőmérséklet (hideg, eső vagy meleg), vagy egyéb okok miatt, de utólag jó visszagondolni, hogy én megcsináltam 'bazze. Méghozzá két keréken. Igazából én most azon a szinten vagyok, hogy kb 100 km-nél lehet mondani (magamra) hogy azért na, ez már valami. Itt kezdődik a teljesítmény. (nem mintha egy 50-60 km nem lenne az, de most magamhoz mérem a dolgokat)
Vegyük pl a Challenge Day napomat. Az utolsó 30 km körül már vártam az egész végét, mert fájt a lábam, és a hátsóm is, de azért mégis bennem volt a teljesítés akarata. Még ha nem is sikerült a tervem (a 12 óra), de egy egész jó teljesítményt/eredményt sikerült belőle kihozni.
Ezt az érzést szerintem csak egy másik biciklis értheti. Bár igazából más sportoknál is így van ez, ahol hasonló nagy távokat lehet összehozni. (futás, úszás, stb)
Kivülálló emberek ilyenkor megkérdezték már párszor, hogy de minek? Mi értelme? Értelme akkor lehet több, ha ténylegesen egy hosszú túrára (egy célponthoz) megy az ember és ebből kifolyólag jön össze a távolság / teljesítmény.
De leginkább csak a magunk részére való teljesítmény próbája ez. Igazából lehet én meg sem tudnám ezt fogalmazni ténylegesen, hogy miért is jó ez. Hm...
Az emberek szeretnek őrült dolgokat csinálni. Bár ez szerintem annyira még nem is őrült. Talán egy 24 órás bringázást már annak tartanék én is. De azt nem is akarom kipróbálni.
Egy a lényeg, hogy ha szeretünk valamit csinálni, akkor azt néha-néha lehet túlzásba is vinni. ^^
Most így év vége felé, hogy már biztos, hogy nem lesznek nagy bringázások, alig várom, hogy megint jó idő legyen és újra érezzem a teljesítmény örömét. :)
bringázás, pecsétgyűjtés, rendezvény, szabadidő2021 / Szeptember
Nekem még csak az első volt, de egyébként már
a 4. alkalommal rendezték meg a Bringaváros Nyíregyháza nevű pecsétgyűjtős városi kerekezést. (régebben az Alley Cat volt ilyen, tehát nem új dolog ez, csak én nem foglalkoztam eddig ezzel)
Ugyan már 2x is voltam a megnyitón korábban, meg az akkori bringaszépségversenyt is megnéztem, de kb ennyiben ki is merült az akkori részvétem. Most viszont hirtelen felindulásból eldöntöttük a haverokkal (most már 4-en is vagyunk), hogy menni kellene. :) Gyakorlatilag péntek este 9 órakor beszéltük meg, hogy akkor reggel 8:30-kor találkozunk a főtéren. Most hárman vágtunk neki. (Egyébként egyedül szerintem sose mentem volna el erre, mert ez tényleg csak így jó többesben. Az ajándékok általában kulacsok, láthatósági mellények és ilyesmik szoktak lenni, szóval ezek sem motiváló tényezők. Most sem ezekért indultunk neki, hanem a jó időben való kellemes bringázás és társaság miatt.)
Regisztráció után mentünk is sorban a pecsétekért. Sajnos a végén az összegyűjtött pecsétes papírt már elfelejtettem lefotózni, mielőtt beváltottuk volna az ajándékokért. Végül a 14 helyszín felkeresése nekünk 54 km (57) utat jelentett a város különböző részeit érintve. (A Kossuth térről indultunk és oda is kellett visszatérni.) A beváltó pontnál megtudtuk, hogy csupán 47 km táv megtételével is meg lehet oldani a feladatot. Bár minket cseppet sem izgatott, hogy minél rövidebb úton érintsük a pecsételő helyszíneket. De amennyire lehetett, azért sorban logikusan haladtunk a helyszínek felé.
Jövőre valószínüleg újra bejárjuk a helyszíneket. :)
zöldkerék, túra, tokaj, bringázás, segítségadás2021 / Szeptember
Csak említés képpen: Volt egy Zöld kerekes Tokajig való túra a 4. utcazene fesztiválra. Most hármad magammal mentem (én + 2 új tekerőtárs). Igazából csak a tekerésért mentünk, de egész sokáig ott ragadtunk végül. (fél 6 körül értünk haza) Nem is ez a lényeg, hanem Rakamaznál leállított minket 3 csaj, mert defektjük volt. (valamilyen kisméretű szeg volt az okozó és mint később kiderül másnak is volt ez által defektje. Szóval ez egy kicsit gyanús, hogy valaki esetleg direkt szórt ki szegeket... Nem lenne meglepő, mert egy Nyíregyi MTB versenyen is volt már rá példa. Akkor a Robinson dombon szórtak szét defektet okozó dolgokat.) Jani haver ekkor már jól előre tört, így csak én és Isti álltunk meg segíteni. Nálam csak folt+ragasztó volt most, Istvánnál meg csak 26-os belső, így a folttal akartuk megjavítani, de végül a hölgyek elmentek a közeli 100-as boltba, hogy hátha van ott 29-es belső. Végül lett és azt tettük be. Az már csak egy kis adalék infó, hogy ahhoz, hogy a kereket ki tudjuk venni, kellett venniük egy 15-ös villáskulcsot is. De egy valamire adó 100-as boltban az is van. :) Végül a napi jó cselekedet ezzel meg is lett. (kép: egy Monty Python jelenetből)
Tokajnál észrevettem, hogy az én két kerekemben is volt 1-1 tüske. Az elsőnél ahogy hozzáértem, már ki is jött/eltört. De hátul eléggé belefúrta magát és végül így tekertem egész végig haza is. Direkt nem húztam ki, csak otthon, de még másnapra sem eresztett le. És még ami érdekes lehet, hogy szerintem (nagy esély van rá) én ezt még a Tiszalöki túrámnál szedtem össze, mert ott mentem olyan részeken a földutakon, ahol rengeteg letört akác ág volt. Akkor meg is jegyeztem magamban, hogy remélem megúszom defekt nélkül, meg hogy kellett nekem erre jönnöm. :) Végül egy kellemes, ráérős 81 km-es kerekezés lett ebből a Tokaji túrából.
Egyébként régebben is segítettem már így bajba jutott bicajosoknak. Azt sem említettem meg még itt, mert akkor még szerintem a blog sem ment ebben a formában. Emlékszem akkor is csajok voltak (bár akkor tinik) és az egyiknek a sárvédőjével volt a probléma. Akkor én kérdeztem meg, hogy mi baj, mert láttam, hogy küszködnek valamivel. De pl most, ha nem szólítanak le, simán elmegyünk mellettük, mert csak ott álltak és nem látszódott, hogy esetleg baj van. Én legalábbis nem vettem volna észre magamtól. (Bármi miatt megállhat bárki.)
És ha már előjött ez a téma... Igazából ha tényleg felkészültek akarunk lenni ilyen téren, akkor elég nagy puttonyt kellene magunkkal vinni. Eleve a 3 kerékméret miatt mindegyikhez 1-1 belső kellene rögtön a táskánkba. Aztán ugye a 15-ös villáskulcs, mert nem minden bringa gyorszáras. Egy imbusz készlet sem árt a modernebb bicajokhoz. Nagyon vész esetére
a foltozás is jó, de én is csak olyankor használnám, ha más lehetőség nincsen. Illetve szintén vész esetére egy defekt spray sem árt. Ja és persze a PUMPA. Én meg nem szeretek túl sok dolgot vinni magammal, pláne nem nagy hátitáskát. Így csak kevés esetben tudok segíteni. De ha tehetem, akkor szívesen. :)
kihívás napja, erőpróba, rekordkísérlet, élménybeszámoló, 20212021 / Szeptember
Egy picit ezzel elég nagy fába vágtam azt a bizonyos fejszét. Azért 12 órán át biciklizni, még ha nem is ténylegesen egyfolytában elég merész dolog. Részben ezért is halogattam mindig. (Még nincs jó idő, már túl meleg van, most nem érek rá, stb)
Tavaly is elmaradt ugye, mert addig halogattam, hogy már nem volt több jó alkalom. Ezért most az idén mindenképpen be akartam pótolni. És igazából idén sem lett meg, mert csak bruttó 10 órát tekertem. :/ Sebaj! Jövőre már valószínű, hogy meglesz a 12 óra. (még ha bruttóban is) (Tavaly is volt egy tekerésem, akkor kb 8 órát mentem. Most 10 órát, jövőre akkor a fokozatosság elvét követve 12-nek kell következnie. ^^)
Szombaton reggel sajnos későn keltem, 9 körül. Megreggeliztem és bepakoltam mindent, amire szükségem lehet az úton. Végül 9:50 körül indultam neki ennek a hosszú napnak. Úgy terveztem, hogy délelőtt az eddigi útjaimon fogok kerekezni. Tehát két részre osztottam a bringázást. Délelőtt és délután. (ugye milyen frappáns? :)) Ez igazából azt jelentette, hogy dél körül hazamentem és ettem egy jót. (Ekkor 60 km-nél állt az óra amit kb 3 óra alatt hoztam össze.)
Ebédkor 30 perces pihenőt terveztem csak, de végül 1 órásra sikerült. Ezek után mentem is tovább. Célpontnak Tiszalököt szemeltem ki. És ugye a délutáni műszak volt a hosszabbik, tehát a megterhelőbb is. Pláne, hogy odafele az út több mint fele földút volt, mert ugyanazon az útvonalon mentem, mint amikor Tiszavasvári felé mentem. Egyébként ide is le akartam kanyarodni visszafele, de aztán mégsem tettem.
Az idő is remek volt egyébként. Se túl meleg, se túl hűvös. Talán csak reggel volt hűvösebb még a menetszél miatt.
Enni kb 2 óránként ettem valamit, amikor néha pihentem is picit. De többször menet közben ettem valami egyszerűt. Mint kiderült, hozhattam volna picit több ennivalót magammal.
Igazából az egész nap "kemény" volt így visszanézve. De a legrosszabb akkor volt, amikor már visszaértem a városba. Akkor már eléggé fájtak a lábaim. A hátsómról nem is beszélve. De mindezek mellett a maradék két órát is bírtam volna, viszont azt már csak lazán haladva.
A végén volt, hogy csak kb 10-15 km/h-val tekertem. Csak hogy haladjak, de közben "pihenjek" is.
A lényeg, azaz az adatok is jöjjenek akkor. Tehát bruttó 10 órát tekertem. (nettó 9). A 9. órában már 160 km volt a megtett távom. A 10. órára viszont már csak egy 10-est tudtam rátenni. Ekkor már a városban voltam, itt hoztam össze ráérősen gurulva a maradékot. Este 8-ra értem haza. (ekkor már fáztam)
Tehát összesen 170 km volt az össztávom. Ezek alapján úgy gondolom, hogy teljesíthető a 200 km 12 óra alatt. Talán többször kellene kicsiket pihennem és több kaját vinnem magammal. Jövőre szeretném újra megcsinálni. :)
sebesség, áttétel, fejlesztés, dilemma, single-speed, ötletelés2021 / Augusztus
Az utóbbi 2 hétben alig kapcsoltam be a gépem, így most a 3 napos szünetben végre sikerült folytatnom egy előző gondolatomat.
Mivel egyre gyakrabban megyek olyan túrákra, ahol többen vagyunk (vegyesen fiatalok és idősebbek) és így nem a saját választott útvonalamon/terepemen tudok menni, így előjött egy újabb gondolat (dilemma), ami a single-speedségből (és korlátaiból) is adódik. Azt már korábban is tudtam és említettem is, hogy így elég gyenge a végsebességem. Egy bizonyos sebesség felett elég pörgőssé válik nálam a haladás. (36/16 az áttételem). Ami nem olyan nagy eget verő probléma (persze csak egy bizonyos fokig ugye), mert elég jól bevált ez az összetétel. Jól tudok gyorsulni, terepen is kiváló, illetve bizonyos emelkedési szintig is megfelelő. Tavaly azt is megtudtam, hogy hegyre azért nem való. :D Illetve a pörgősségét azért is szeretem, mert így szórakozva égetem a zsírt is. (vagy a szénhidrátot) Sokáig tudom tartani a megemelt pulzusom, miközben haladok is és élvezem a bringázást. (a télen felszedett felesleget már le is adtam) Viszont még is van egy "de", vagy egy "mi lenne ha" a levegőben. ...
Klikkre folytatódik!
Mert mi lenne, ha picivel nagyobb lenne a gear ratio-m és akkor is tudnék még pörögni, csak gyorsabban haladnék?! És mivel amúgy is célom, hogy sokat menjek (ugyanannyi idő alatt többet tudnék ez által), így célravezető lenne ez a változás.
Ezért már egy ideje a gondolataimban van, hogy lehet "váltani" kellene. (hehe. Nyelvi humor! Szópoén. :D) Első gondolat egyből a 36/15 volt, esetleg még lejjebb menni és a 36/14-et kipróbálni. Javarészt úgy is csak síkon haladok. Terepen meg izmosabb lesz valamivel, de ha azt nézem, hogy legalább erősödöm, akkor talán csak előnyöm lenne belőle. Igen ám, de ez a mostani 36/16 olyan jól kiadta a bringámon a lánchosszt. Ha lejjebb megyek a hátsó fogakkal, mindenképpen kell feszítő. Azt meg nem nagyon akartam, csak végső esetben, de ugye mégis most megtettem a 36/15-re váltásomnál. A lánctányér fogak számát sem szeretném emelni. Nem akarok előre 36-ostól nagyobbat. (Nem tetszik, ha elől nagy van. Csupán ennyi a magyarázatom rá! :) ) Tehát ez az első dilemmám, hogy hogy is legyen... Ugye pár hete már 36/15-ben gurulok és igazából már annyira meg is szoktam, hogy szinte mintha nem is lenne változás. (kezdetben azért éreztem az egyel kevesebb fogból adódó ellenállást)
A második, hogy ismét fejemben van a többsebesség (de maximum 3) gondolata is. Azért is dilemma ez, mert továbbra is bejön a SS design, látszat. Nem akarok váltót! De máshogy meg hogy a fenébe oldom meg a több sebességet? (Erősebb áttétel + marha izmos láb!??) Agyváltó? ahh... nem tudom. De oda is kell a "pöcök", amivel váltok! (váltókar) Igaz, hogy frikciós váltóból még van is az, ami tetszik. De na! Ahh... nehéz ügy ez. Singlespeeder vagyok. Nem akarok mást. De tényleg néha jól jönne 1-2 haladósabb áttétel a síkon. (Írás közben eszembe jutott még egy ötlet. Kell még egy SS bringa! :D Ennyi! )
Nem tudom na! Valahogy csak lesz majd... Ha tudnék ELŐRE fabrikálni (mondjuk tervben van ez is kb 1 éve már) egy jól kinéző rugós láncfeszítőt, akkor már nem is kellene tovább nehezítenem a dolgom. Úgy még azt is meg tudnám oldani mechanika nélküli váltással, hogy meglegyen a 3 megfelelő (hátul 16/15/14?) sebességem. Kicsit érdekes megoldás lenne, de na... értem ez alatt, hogy megállok, gyorsan átdobom a megfelelő fogaskerékre a láncot és megyek is tovább. Teljesen manuális. Kézi! Inkább crazy. :D Vagy amit már régen is írtam, hogy excentrikus középcsapágy kell... de akkor is max szerintem a mostani áttételem láncnyúlásából adódó többletet tudnám max eltüntetni vele. Egy teljes láncszem hiánnyal már nem bírna az sem megbirkózni.
Ezen a linken nézem egyébként, hogy hogy adja ki a dolgokat. https://eehouse.org/fixin/formfmu - Nincs sok lehetőségem, de végül ahogy már szinte elvesztem a számokban, találtam egy érdekes dolgot. Ugyanis a 36/16 és a 34/14 teljesen ugyanabba a "sávba" esik a fentebbi oldalon az ábrán. Csupán a 34/14-hez elég a 46 láncszemes lánc, míg a 36/16-hoz 47 kell. Illetve, ha nem ragaszkodom a NW lánctányérhoz, akkor vehetnék egy sima 36-os lánctányért és félszemes patentszemmel talán tudnék még 36/14-et is használni. (bár lehet ennél meg picivel feszesebb lenne a lánc az ideálistól)
Hú bazz. Ennyit vacakolni ezzel!!! :D Más már biztos a fejét fogta volna és kiabálná, hogy tegyek már fel egy vacak váltót és felejtsem el az egészet! :D A lényeg a lényeg, hogy végülis van egy alig használt 34 fogas lánctányérom már és már csak egy 14 fogas lánckerék kellene az egyik verzióhoz. Lehetőleg talpas. Viszont vagy 2 éve én bevásároltam külföldről + 2 db 36 fogas NW tányért, amit még nem is használtam. Ahh...
Magamat ismerve lehetséges, hogy még kísérletezni fogok azért valamit. De hogy véglegesen lesz-e ebből bármi, az még kérdéses. Ami a hátsó féket illeti még nincs előre lépés. Mivel különösebben nem hátráltat a bringázásomban, ezért nem foglalkoztam vele eddig. :/ :) :D Hát kb így mennek nálam a dolgok. Néha eszembe jutnak dolgok, amiből vagy lesz valami, vagy megmarad csak egy ötletnek. (Illetve mostanában picit lassan is haladok mindennel.)
balszerencse, pech, lopás, tolvaj, csotrogány2021 / Augusztus
Az augusztus nem indult túl jól, mert egy tetves tolvaj eltulajdonította a másodszámú bringámról (csotrogány) az első kerekemet. Az egész fényes nappal történt és ráadásul a lépcsőházunkban. A bringa a szokásos helyén a földszinten volt tárolva a lépcsőkorláthoz lakatolva. (csak a váz) A fene se gondolta, hogy ezen a környéken ilyen is megeshet. (Bár régen is ugyanonnan lopták el a bringánkat, szóval min csodálkozom). Ez az eset azért elgondolkoztatott újra, hogy oké, hogy csak boltba járós bringa, de ha ellopták volna teljesen, azért az nem esett volna jól. Pláne, hogy már régóta tervezgetem, hogy átalakítom (fejlesztem) picit azt a bringát is. Annak ellenére, hogy régebben azt mondtam, hogy kb értelmetlen fejleszteni (jobbá tenni), mert csak jobban a tolvajok célpontja lenne. De most már úgy gondolom, hogy meg kell adni annak a bringának is ami jár, hogy azzal is valamilyen szinten "stílusos" legyek, ha már napi szinten közlekedem vele. És így, hogy tároláskor azt is el fogom hozni biztonságosabb helyre, már elég jól lecsökkentem a "szabad prédaként" töltött idejét, amit felügyelet nélkül hagyok. A boltokba járások során pedig átlag 10 percekre van magára hagyva a kerékpár, ami meg tényleg nem sok. A lényeg, hogy mostantól nem hagyom lent ezt a bringámat sem. Kemény világban élünk, ahol minden, ami mozdítható, azt el is viszik idővel. Egyébként az idióta tolvaj nem a gyors záras hátsó kereket vette ki, hanem a kulcsos elsőt. (Lehet hozott magával szerszámot? De akkor is hülye volt, mert a hátsó értékesebb. Vagy lehet neki kifejezetten az első kellett. Na mindegy. Rohadjon meg! !@#$%^&)
Amúgy kb több mint 1 éve a fejemben van már ez az átalakítás is. Kisebb változások ugyan már vannak eszközölve azóta, csak hát ezzel is lassacskán haladok.
Már egy ideje egy sebesség van csak. Eleinte 37/15-ben nyomtam, de egy ideje már itt is változtattam az arányokon. Most 37/13 van.
Elöl még 2 lánctányér van, de csak azért, mert még az eredeti lánctányérok vannak fent, amiket ugye megcsonkítottam. A gumiköpenyt is terveztem lecserélni valami városi barázdásra (bár nem nagyon találok olyat, amilyet akarok, így lehet maradok a bütykös guminál.), de ez az eset most ezt is felgyorsította. Szerencsére már volt nekem itt egy pót első kerekem, amire csak külsőt és belsőt kell raknom majd. Így ez a lopás ügy tulajdonképpen csak ezek beszerzési árába került most nekem. Vagyis nem egészen, mert így akkor már mindkettő külsőt cserélem.
Amúgy csak hogy mennyire lusta(?) vagy inkább "szarokbele" vagyok most, az eset óta sem csináltam semmit a hátsó fékem ügyével. o.O Hát így vagyok kérem szépen... egy db működő fékkel. :D ...de tényleg illene már megcsinálni bazze. Csak elég sok egyéb dolgom is van. Még legalább 2 túrát illene az idénre bepréselni. + Bazz... még a kihívásos napom is hátra van! :/ ... és nem akarom idén is kihagyni!!!
zöld kerék, bringa party, túra, Tisza-part2021 / Július
Volt megint Zöld kerekes túra, a 2. Bringa party a Tiszára. Hogy meglegyen a feeling (a tömeges kerekezés érzése, stb) velük tartottam, de a célpont előtt én más irányba gurultam tovább. (Mégpedig Bodrogkeresztúrra.) Kb ugródeszkának használtam most is ezt a szervezett túrát. Az oda fele való úton egy újdonsült bringás haverral is összeismerkedtem. :)
Egyébként Augusztus 7-én is lesz egy túra Gávavencsellőre, de sajnos úgy néz ki, hogy azt ki kell hagyjam, mert egyéb dolgom lesz azon a napon. :/ Igaz, akkor is más célpont felé haladnék tovább, mert a Tiszai Challenge nyílt vízi úszás lenne ott a program, ami nekem nem része az érdeklődési körömnek. (Úszni se tudok! :D) Bár Badár Sándor Stand up-ját lehet megnéztem volna...
hangok, zajok, zörejek, keresés, felderítés, megoldás2021 / Július
Ennek az apropóját az adta, hogy ismét egy picit zavaró hanggal kapcsolatos dolog "kínzott". Igazából már egy ideje észrevettem, csak nem nagyon érdekelt, hogy utánajárjak eddig. Egyrészt azért, mert leginkább csak akkor lehetett hallani, ha kb "csend" volt. Nem csak pedálozásnál, hanem ha simán gurultam, akkor is. A hang pedig olyasmi, mint ha 1-2 fém csavar, alátét, akármilyen pici dolgok egy zacskóban zörögnének egy hepe-hupás úton haladva. Fémes és folyamatos halk "ciripelés", zörgés.
Az hamar kiderült, hogy a hátsó aggyal van összefüggésben. És mivel a kerék forgásakor jelentkezett a hangjelenség, így a csapágyazásra gondoltam. Szét is szedtem a hátsó kereket és egy alapos tisztítás után újrakentem mindent. Ahogy elnéztem, még viszonylag rendben néz ki minden, de lehetséges, hogy a legközelebbi hasonló szerviznél már cserélek kónuszokat és golyókat is. (Már 2x-3x biztosan szervizeltem az agyat ilyen formában, de szerintem azokat simán elfelejtettem megemlíteni itt. :) Illetve akkor nem produkált ilyen hangokat.)
+ Képeket is elfelejtettem csinálni, mert most is csak hirtelen lett egy kis szabadidőm és gyorsan kaptam az alkalmon, hogy megoldjam ezt a zörgés problémát. A teszt kör után hangoknak már nyoma se volt. :)
fejlesztés, áttétel, sebesség, változás, elmélkedés, hajtás2021 / Július
Három éve nyomom single-speedben és bár még mindig nagyon bejön így, néha azért jól jönne 1-2 haladósabb sebesség fokozat. Ugye akkor a 36:16-ban állapodtam meg, mint végleges áttétel. (így jött ki jól a dolog) Az idén viszont elmélkedtem is (majd ezt egy későbbi bejegyzésben kifejtem) és kísérletezős kedvemben is voltam. Így most teszt-jelleggel lejjebb mentem egy fogszámmal. A lánc is nyúlt megint valamennyit (bár abszolút nem érdekel már a dolog, hogy mi, hol, és mikor kopik. Ha cserés bármi, cserélem, azt' kész.), így adta magát a dolog, hogy ha már felteszem úgy is az azóta sem használt láncfeszítőm, akkor már lefaraghatnék egy fogacskát. Jó, így nem olyan szép a hajtás "vonala", de na. Egyelőre ez van és annyira nem vészes. Egyébként a láncot nem cseréltem még és a hossza is maradt a 36/16-hoz mérten. Csak a felesleget toltam feljebb a görgővel.
A lényeg, hogy tetszik az érzés. Igen, megérzem a változást, főleg emelkedőn, hiszen nagyon egy dologhoz vagyok már szokva. De igazából síkon is másabb. Most kb úgy érzem, hogy lehet ez lesz most egy darabig. A régi áttételnél szerettem a pörgést is, de igazából ez most is megvan, csak picivel erősebben kell taposni a pedált. Szóval pörgetni ugyanúgy tudok
, így a "kardió" része megmaradt. (Szeretek így bringázni, mert kb "szórakozva" edzek. Idő hiányában azért ez egy jó dolog ám.)
Most még egy darabig folytatom a tesztelést és pár hét múlva leírom még a további gondolataimat ebben a témában.
Ja és igen, cseréltem kulacstartót is pár hete. Illetve a már eléggé szétkopott kulacsom is átfestettem.
Bár a régi kopás probléma így nem oldódik meg, mert ugyanúgy ki- és be kell csúsztatnom még a kulacsom, de ki akartam próbálni most valami más design-t. Egy sima alu basic kulacstartót vettem amint az látszik is.
bringázás, este, zöld kerék alapítvány, csapat, túra, szent iván éj2021 / Június
Lassan a Szent Iván-éji bringázás is állandó lesz a Zöld keréknél. Aminek persze örülünk. :) Bár ez még csak a második alkalom volt, de valószínű, hogy nem az utolsó. Szóval egy kis esti és nyugodt kerekezésen voltunk újból. Az útvonal maradt ugyanaz, mint tavaly, bár a vége felé Sóstóhegyen egy kis malőr miatt Verba tanya irányába fordultunk. Mondjuk én ezt sem bántam. De szerintem más se.
Így végül egy pár kilométerrel többet is tekertünk.
Annyi változás volt még, hogy a gyülekező helye némileg módosult. A szokásos Kossuth tér helyett egy kevésbé városközponti helyről indultunk. (Aldi parkoló)
Június 23 - 20.30 / Gyülekező és útvonal: Nyíregyháza, Pazonyi út 40. (Aldi parkoló) - Nyírtura - Libabokor - Sóstógyógyfürdő - Nyíregyháza. Táv: ~25 km
A sötét lévén képek nem nagyon készültek, csak leginkább a gyülekezőről. Így nem is erőltettem. Ami a létszámot illeti, körülbelül 100-an voltunk. Erre az alkalomra sem készültem különleges kivilágítással, pedig már van 1-2 ötletem. De talán jövőre megcsinálom. Talán. ^^
bringázás, kerekezés, szabadidő, időjárás, idősáv változás2021 / Június
Lehet, hogy csak én változtam picit (öregszem ez tény), de egyre nehezebben bírom én is a kánikulát (30 fok felett). A múltkor döbbentem erre rá, amikor meg is égett a szúró naptól a lábam. Vagyis inkább elgondolkoztatott, hogy lehet más időpontokba kellene tennem a rendszeres bringázási idősávomat. Vagy a délelőttökre, vagy késő délutántól kezdve. Sőt, ezt már alkalmazni is fogom innentől. + Egyre vadabb a nap sugárzása is, meg amúgy is dög meleg van bazze. Piszok sokat kell inni is, meg hát folyik rólam a víz is ilyenkor. Hogy mennyit számít, hogy szúr-e a nap, vagy nem, az is bizonyítja, hogy amikor egy felhő eltakarja a napot, akkor a legjobb az idő kint lenni. (pláne egy gyenge kis szellővel együtt)
Ez persze nem azt jelenti, hogy nem fogok a szokásos sávomban bringázni, de lehetséges, hogy kevesebbet. Csak ehhez is hozzá kell majd szoknom. De úgy is alakul majd valahogy. ...mert olyan nincs, hogy én ne bringázzak! :-)
túra, tokaj, bringa piknik, tekerés, tömeg, 20212021 / Június
Szerencsére most nem szólt bele a COVID, így az idén a szokásosnak mondható nyár elején volt megtartva az idei piknikes bringás móka. A történet a szokásos. Tokajig való eljutás bringával, 2 pihenővel (és frissítő nasival) megspékelve. Csak mindez persze tömegesen. És nem kis tömeggel. Olyan nagy rendezvény ez már, hogy nem csak a nyíregyiek, hanem a környező településekből is ide jönnek, hogy aztán együtt mehessenek a tömeggel egészen Tokajig. Vagy akár tovább is, mert egyébként egy jó kis ugródeszkaként is szolgálhat a túra. Jómagam is mentem tovább miután megebédeltem. (Timár, Szabolcs, Balsa... Nagyhalász fele) Ezzel a nagy körrel 92 km-ert sikerült összehoznom.
Jó idő volt, sőt eléggé meleg is a napon. Én pechemre a lábamat nem kentem be naptejjel, mert mondtam magamnak, hogy legalább lebarnulok. De ennek meg is lett a következménye. Kicsit megégtem. Hát na. Ez van.
Egyébként a rendezvényen is elmondták, hogy jövőre már a fesztiválkatlanig teljesen elkészül a bringaút (majd meglátjuk persze), illetve amit én is már említettem, hogy a Tokaji hegy is teljesen körbe tekerhető majd bringaúton.
tolvaj, lopás, bicikli, pech, (bal)szerencse2021 / Június
Régebben nagyon bírtam a youtube-on a tolvajkergetőket. Amikor elkezdtem nézni még nem is volt meg a mostani bringám. Érdekes volt végig az egész és elég jól meg is voltak csinálva a részek. Tényleg kár, hogy vége lett. Nekünk is lopták már el bicajunkat régen és talán ha a mai napig menne, vagyis működnének, akkor lehetséges hogy valami lopás mérséklő értékkel azért rendelkezne még itt vidéken is.
No de a bejegyzés azért jött létre, mert a volt csajom bringáját még május végén bizony ellopta valaki. Sajnos csak egy sodronyzárral volt lekötve. Másnap ment is a feljelentés, de hát hogy van-e annak értelme az csak leginkább a szerencsén múlik. Illetve új (használt) bringát is elkezdett keresgélni, mert hát neki is kell napi szinten egy bicaj. Talált is egyet, amit meg is vett. Még aznap este viszont olyat látott, amit még álmában sem hitt volna. Ugyanis a tolvaj visszavitte a bicajt és letette ugyanoda, ahonnan ellopta! Nem konkrétan ezt látta, hanem már csak azt, hogy ott a biciklije, ahol hagyta előző nap. Na erre varjunk gombot! Lelkiismeretes tolvaj? Vagy megunta, esetleg nem tetszett neki? Vagy eleve csak bulizni/szórakozni akart vele egy-két srác? Esetleg egy haragos?
Ki tudja? Mindenesetre picit leharcolta az első kosarat, meg a nyerget. Érthetetlen. De legalább előkerült. :) Így két biciklije is volt egy darabig. Aztán végül eladta az "újat", amit a lopás miatt kénytelen volt venni. :)
túra, zöldkeró, zöld kerék, biri, tekerj a zöldbe, sztúpa 2021 / Június
A következő Zöld kerék által szervezett Tekerj a zöldbe programsorozat célpontja Biri (Táncsicstelep) volt, ahol egy tájidegen Gyógyító Buddha Sztúpához tekertünk el. Induláskor az időjárás végre nyárias volt, így nem kellett fázni reggel. A visszaúton viszont elkapott egy kisebb zápor, amit Császárszálláson vártunk meg, hogy alábbhagyjon. De szerintem beértük az esőt, mert újra eleredt útközben. Nem volt vészes, csak egy egyszerű zápor, ami miatt nem volt érdemes megállni a továbbiakban. Bár amíg hazaértem, azért eléggé eláztatta a ruhámat és a levegő is rendesen lehűlt. De sebaj. Aztán persze amikor hazaértem, már végleg el is állt az eső. :)
Azon az útvonalon, ahol mentünk, Biri kb 25 km-re van Nyíregyházától, Nagykálló után.
A tavalyi Harangodi túra útvonalán mentünk végül Nagykállóig, aztán fordultunk a bringaúton kifele Biri felé. Körülbelül 50 lehetett a mostani túrán a létszámunk.
Zöld kerekes beszámoló itt.
távolság, tekerés, bringázás, km, computer, adatok, 2020-20212021 / Június
Igaz, csak tavalytól kezdődően, de ha Június, akkor éves távolság adatok következnek. Talán picit bánom, hogy nem Áprilistól a szezon elejétől van a mérés kezdve, de egye-fene. Az egy év az így is meg van. Illetve lassan oda jutunk időjárásban, hogy a május közepétől indul csak be a bringás szezon. :/
No de visszatérve az adatokhoz rögtön kitűnik, hogy a január és február egy nagy "nulla" lett, de a március is szinte annyi, mert hideg és szeles volt még. Így azért sikerült csak mindösszesen az a szerény 2 km. Az áprilisi értéken azért én magam is meglepődtem. De sajnos az időjárás még ekkor sem lett igazán bringás-barát. Úgy látszik, hogy ezek az évszakok már csak ilyenek lesznek ezentúl a klímaváltozás miatt. :/
Az is látszik azért, hogy csak a nyáron (június-július-augusztus) kereken 1500 km-ert sikerült összehoznom. Így, ha a nem nyári időszakokra (április-május, szeptember-október) még ennyit összetudnék hozni, akkor végre elérném az évi 3000 km-ert. (persze a változó klíma miatt egyre kevesebb jó időszakot jósolok) Ami tulajdonképpen 28 hétvégére (7 hónap) levezetve nem lenne olyan rossz.
Így összességben azért nem lett rosszabb az idei évem, mint a tavalyi. Az ábra nem úgy görbül még, ahogy én szeretném, de az élet már csak ilyen, hogy közbeszól néha.
Összefoglalva pedig:
Összes megtett távolság 2232 km. - (Mért időszak: 2020 Június 2 - 2021 Június 2)
Az egy nap alatt megtett maximum távolság 120 km volt.
Legtöbbet 2020 Júniusában mentem. (600 km)
Legkevesebbet pedig 2021 Január és Februárjában. (0 km)
(A fentebbi adatok csak a "bringára" vonatkoznak.)
túra, zöldkeró, zöld kerék, tisza, balsa2021 / Május
Ismét egy olyan helyszín (Balsa, Gávavencsellő), ami nekem már be volt tervezve tavalyra is, de valahogy nem sikerült eljutnom oda. Viszont most az idei zöld kerekes kerékpáros túra első helyszíne a balsai Tisza part lett. (Úgy néz ki, hogy elindultak a közösségi túrák. Elvileg az idei bringapiknik sem marad el!) Szóval nem hagyhattam ki még úgy se, hogy csak az első fékem működő képes egyelőre. Bár az előző napokban az időjárás sem volt nagyon kedvező, de mégis bevállaltam. Sajnos picit alul öltöztem (rövidnadrág, póló), mert bár érdekes módon reggel még nem fáztam, de mire odaértünk (11 óra körül), addigra a szél is nagyobb lett és hidegebb is. (Úgy voltam vele, hogy ha reggel nem fázom, akkor délutánra úgy is csak melegebb lesz. Hát nem így lett.) Ráadásul csepergett is némi eső Balsán. De a nagyobb zuhét megúsztuk szerencsére.
(Úgy néz ki, hogy a tavasz ilyen esős és viszonylag hidegebb lesz innentől kezdve. Vagy is már pár éve kb ilyesmi. Ezt dobta nekünk a klímaváltozás?)
Ami a teljes távot illeti, kb 60 km körül alakult. (2x30) Attól függően, hogy ki honnan indult ugye, amíg a Kossuth térre, az indulási helyszínre ért. Nálam 65.5 km-nél állt meg az óra végül. Nem voltunk túl sokan (kb 25 fő), mert az esemény a túra előtt egy héttel lett meghirdetve. (Talán az időjárás lehetett még az ok) Én is kb épphogy megtudtam időben (kedden) a szombati indulást.
A visszautat én másik útvonalon terveztem (Nagyhalász fele), de a szél miatt, meg hogy az öltözékem nem volt megfelelő inkább nem variáltam. Ahogy mentünk, úgy jöttem. A visszaúton szerintem jobban fűjt a szél. (Vagy többször volt szembeszél.) Képeket se álltam meg készíteni visszafele, pedig pár helyen még meg akartam állni. Összességében jó kis túra volt ez, csak picit jobb időre számítottunk. Éppen ezért 13 órakor mindenki hazaindult egy választott útvonalon.
Kiegészítő megjegyzés:
Hétfőn vettem észre, (mert vasárnap esett és így nem voltam sehol a bringával) hogy az első kerekem majdnem fullra leeresztett. Szóval valahol a hazafele való úton kaphattam egy defektet. De legalább lassan eresztett le és így megúsztam a defekttel járó kellemetlenségeket.
fék, szerviz, javítás, olajcsere, légtelenítés, megoldás2021 / Április
(A bejegyzés frissült. Lásd lentebb!)
Szinte egész télen állt a bringa, így nem tudom hova tenni az esetet. Történt ugyanis, hogy a hátsó fékem nagyon "bepuhult" és szinte semmit nem fogott, amikor nem rég újra elővettem a bicajt egy tekeréshez. Érdekes, hogy nekem "mindig" ezzel a hátsóval van a probléma, míg az elsővel gyakorlatilag sose volt még. (hosszú a cső?) Gondoltam egye-fene, majd légtelenítem újra és minden rendben lesz. Hát nem így lett, hanem még rosszabb lett. :D Gyakorlatilag tövig be tudtam már húzni a fékkart és akkor se fogott szinte semmit. Hm... wtf? Végül teljes olajcserét is csináltam, de nem javult, pedig pumpáltam elég sokszor és többször is a fékkart. Bár egy picit bekeményedett ilyenkor, de utána visszaállt puhára.
Olyan, mint ha nem lenne elég olaj a fékrendszerben... vagy pedig van egy "hatalmas" légbuborék valahol. A lényeg, hogy így még nem jártam egyszer sem. Mielőtt elvittem volna a haverhoz (Ricsi, Iron Monkey), hogy nézze már meg, azért csak dolgozott bennem tovább, hogy DE ÉN AKAROM megoldani a helyzetet. Szóval olvasgattam a neten és egy olyan technika vált be végül, amiről már régebben olvastam ugyan, de nem gondoltam volna, hogy pont ilyen "rossz" helyzetben is működik. Csak egy gumigyűrű kellett hozza, amivel lenyomva tartom a fékkart "egy" éjszakán át. Igazából kb 2 nap alatt oldódott meg a probléma úgy, hogy 99%-ban csak állt a bringa. Néha nyúltam csak hozzá, hogy pumpáljak párat a fékkaron. (ebből gondolom, hogy inkább volt ez egy nagyobb buborék valahol, mint kevés olaj) De már rögtön első nap után nagyot javult és a második napra meg már rendesen jó volt. Szóval jah. Ilyen egyszerű volt a megoldás. Behúzott fékkarral otthagyni és másnap pumpálni 1x-2x a karon. Ennyi. :)
Hogy mégis mi lehetett vele az állástól, azt nem tudom. Bár vagy 1.5 hónapot kivittem a bringát a kinti tárolóba a "hidegbe", ettől több változás nem volt. De lehet nincsen köze ehhez amúgy és csak szimplán gondolt egyet és belevegősödött. Mondjuk teljes olajcsere még nem volt a lassan 4 év alatt, így lehet ezzel van összefüggésben. Na mindegy. Lényeg, hogy most már lehet fékezni mint atom. Amúgy kb 15-20 ml olaj mehetett a hátsó rendszerbe. Szóval tényleg nem sok. Én meg vettem 100 ml-t. De úgy is kell majd az elsőbe is. Sosem árt az, ha van itthon.
Kiegészítő megjegyzés:
Öööööö... ö.. hát nem tudom most mi van, mert még mindig nem jó a fék. Most hogy voltam hétvégén vele egy kört, kiderült, hogy visszapuhult újra. :/ Szóval majd még írok ide, ha meg lesz a hiba oka, vagy ha sikerült végleg megoldani a felpuhulását.
Szerviznapló:
Hétvégén elgurultam Ricsihez (Iron Monkey, Nyíregyháza), mert nálam megállt a tudomány. Vagy 30 percet biztos foglalkoztunk vele, hogy minden légbuborék kimenjen a rendszerből. (A dugattyúknál lévő nehezebben jött ki). De végül csak sikerült. Úgy nézett ki, hogy minden rendben lesz vele, mert picit még túl is töltöttük a rendszert. (még a munkahengert is visszább nyomtuk, amit én itthon amúgy nem tettem meg) Ja és tettünk bele új fékbetétet is akkor már, bár talán még ezt az évet kibírta volna a régi is. (de a fékező felület fele már simán elfogyott)
Hazafelé talán a 2. vagy 3. fékezésnél a túlnyomás szelepnél elkezdett spriccelni az olaj. És utána már újra rossz lett a fék. Elvileg a membrán ment tönkre a fékkarban. Mindenesetre biztos, hogy valami komolyabb hiba van vele. :/ Olajat nem eresztett eddig sehol amúgy.
hátsó lámpa, szerviz, javítás, kinézet, szépítés2021 / Április
Az évek alatt picit (nagyon!) már megtöredezett és berepedezett a hátsó nyeregcsőbe integrált lámpám. Pontosabban a műanyag takaró lemeze, amit látni az egészből.
Gondolom a mechanikus feszültségektől történhetett, mert jól bele van passzírozva a csőbe az a kis műanyag darabka és eléggé feszülhetett, miközben terepen ugye rajta ültem. Eddig nem nagyon foglalkoztatott a dolog, de már terveztem egy ideje, hogy megszépítem. Most szántam csak rá időt. (pedig télen akartam még megcsinálni) Kiszedtem a régi műanyag darabokat és újakat készítettem helyükre. A régieket audio kazetta tokjából készítettem. A mostanit pedig egy már eleve "füstös" műanyagból, így ezt csiszolnom sem kellett már. (hogy ne lehessen belátni, de azért a fény jól átjárja)
Most már jobban néz ki azért. :) Talán még jobban, mint amikor először megcsináltam. Viszont most nem sikerült (nem mertem, nehogy elpattanjon a rideg anyag) annyira benyomni a csőbe a műanyagdarabokat, hogy az a cső síkjában legyen. Most egy ici-picit kiáll. De most így hagyom, mert így jobban látszik oldalról is.
Vagy két órát elbíbelődtem a farigcsálással / csiszolgatással most is. Remélhetőleg így sem esik ki, hogy nincsen teljesen benne. (gumikalapáccsal ütöttem beljebb) Igazából még mindig valami szilikonos anyag lenne a legjobb oda, ami rugalmas maradna. De már ez is haladás, hogy a téli lustulás után ennyit tudtam haladni legalább ezzel az üggyel. :)
bringázás, kapcsolat, társ, szabadidő, szabadság, elfogadás2021 / Április
Amikor az ember a maga ura (tehát nincsen kapcsolata), akkor úgymond annyit bringázhat és akkor, amikor csak akar. De amint lesz valakink (egy nem bringás társunk), akkor ez már általában máshogy alakul. Bár szó sincs arról, hogy esetleg papucsok lennénk, vagy nem engednének el minket otthonról. (jobb esetben) Az én példámat tudnám csak felhozni most, mert másoknál nem tudom hogy megy ez.
Én bennem van egy amolyan "fék"-szerű dolog, hogy azért csak nem lóghatok el hétvégente egész napra, hiszen akkor az kb olyan lenne, mintha "csak a bringa" és semmi más (valaki) nem létezne számomra. Szerintem ezt senki nem tolerálná sokáig egy kapcsolatban. Ebből kifolyólag tehát én eddig vissza voltam fogva úgymond. Jó persze, nem könnyű ilyen társat találni, hogy 100+ km-eket menni együtt. Tehát hogy kb ugyanolyan "őrült" (vagy inkább szabad) legyen, mint én. A másik lehetőséget nézve, hogy a pár egyik tagja minden egyes szombat és vasárnap elmegy pl 6-10 órákra bringázni, egyszerűen nem tartom életképesnek egy hosszútávú kapcsolatban. Tehát vagy visszafogjuk magunkat (x óra hosszra), vagy ugyanolyan bringamániás embert kell keresni. ^^
Abba meg most nem akarok belemenni, hogy ugye bringás és bringás között is vannak különbségek. Egy versenybringásból és egy terepbringásból álló friss pár se biztos, hogy megértenék egymást... vagy lehet, hogy ez is nagyon jól tud működni másoknál, csak én nem tudom elképzelni. :)
Klikkre folytatódik!
Nálam a következőképpen történt ez, amikor nem voltam független. Általában ebéd után, kb 14 órakor indultam neki a "világnak". És körülbelül este 18-19 körülre értem haza. Voltak hétvégék, amikor csak egy nap mentem el, mert a másik napon közös programunk volt. Néha voltunk együtt is kisebb-nagyobb túrákon. Az biztos, hogy ebből komolyabb problémánk nem volt, hogy én el-el járogattam.
Nem tudom miért, de bennem motoszkál a kisördög, hogy még többet menjek, ha lehetőségem van rá. ^^ (az idén most tudok is, mert szabad lettem ^^) Én bringás vagyok, ez a hobbim, amit ráadásul szeretek is. Így el is fogok menni hétvégente. Ilyen vagyok és kész. Nekem szükségem van a mozgásra és az ilyesmi "kalandokra". Ilyenkor szabad leginkább az ember. Mindenféle nyűgöktől mentesen csak tekerni a természetben a jó időben... zenére vagy a természet hangjaira. Meg amúgy is! Bringázni jóóóóó! A testnek és a léleknek is hasznos. Csak egy jó bringa kell hozzá, meg az elhatározás. (no meg azért egy társ sem ártana, mert ketten / többen azért jobb. pláne a partnerünkkel...) - (déjà vu)
Mindig is irigyeltem azokat a párokat, akik ketten együtt indultak neki bringával, ha nem is a nagy világnak, de egy jó kis túrára. Ez több szempontból is jó, mert nem kell hazasietni a másikhoz, illetve még kellemesebben telik a bringázás is. Egész napos programot is lehet így szervezni akár. Bringával elmenni valahova, megpihenni, megnézni a "látnivaló(ka)t", közben akár jókat enni és kellemes, vagy érdekes élményekkel gazdagon hazatekerni. És végül úgy lefeküdni, hogy ma is éltünk és tekertünk egy jót.
Nyilván örülnék én is egy olyan nőnek, aki kb olyan mint én bringás szempontból is. Így most lehet úgy jön le az egész, hogy nekem csak a bringázás, csak ebből áll az életem. Igazából nem, csak mivel ez egy bringás blog, így nyilván erről írok. De azért persze az is tény, hogy szeretek sokat menni na... Egy biztos, hogy nem ezektől függ, hogy ki lesz a partnerem a jövőben. Ha kell, akkor megint visszafogom magam, mint eddig.
fitness, edzés, erőnlét, felkészülés, szezon kezdet2021 / Március
A mostani télen elég keveset tekertem, így tavasszal valószínű, hogy sokkal jobban meg fogom érezni, hogy nekiállok az újbóli bringázásnak. Bár általában véve is igaz, hogy télen picit eltunyulhat az ember, ha keveset vagy semennyit se mozog. Hát most nálam ez lett. (Júniusban ki fogom tenni az éves adatokat, de egész télen kb 50 km-ert mentem csak. Azt is még decemberben.) Bár itthon házon belül azért edzegettem súlyzókkal és a saját testtömegemmel, de azért az nem ugyanaz. Másabb izmokat dolgoztat meg egy bringázás. És az állóképességhez meg azért kell egy folyamatos edzettségi szint. A tavaszi első távolabbi utamnál mindig megérzem, hogy még nem vagyok formában. Ezt általában az első fél órán belül érzem, hogy hamar kifáradok és olyan, mintha sose mentem volna még ennyit. Bár továbbhaladva ez az érzés elhalványul vagy elmúlhat. Később (pár héttel a szezon kezdet után) viszont már egyáltalán nincs ilyen érzésem. Kis túlzással kibírnék tekerni a világból is.
Sajnos ezen a télen még "úszógumit" is növesztettem, annyira nem csináltam "semmit". Sajnos a sok lom kaja is hozzájárult ehhez, amit felfaltam közben. :D Pedig nem szoktam nagyon lomokat enni, pláne, ha le se tudom mozogni. De hát na... idén picit több sikerült. (miért finomak a haszontalan kaják?)
Bár nem vészes a poci, de engem zavar és idén mindenképpen célom annak megformálása is. Nem tudom mennyi akaraterőm, időm és energiám lesz, de ha tehetem nem csak bringázni fogok, hanem futni is. Egyébként is szoktam, bár keveset. Általában tavasszal és ősszel, hogy ne a nagy melegben tegyem. (ja meg mert amúgy nem is nagyon "szeretek". ^^ .. és különben is bringázom inkább.)
Nem szoktam újévi fogadalmakat tenni, de most mégis megígértem magamnak, hogy újra kevesebb szemetet fogok megenni. (pizza, chips, jégkrém és egyéb édes nasikra gondolok főképpen, mert ezekből vittem picit túlzásba). Egyébként eddig elég jól tudtam mértéket tartani, csak az utóbbi hónapokban hagytam el magam. Azt biztosra tudom, hogy olyan sose lesz, hogy nem eszek ilyesmiket. Ugyanis kellő mozgással kombinálva én mindig is tudtam tartani a tömegem. Nyáron ezzel nincs is semmi gond, mert mindig mozgok eleget. (Ebből a szempontból a munkám is jó, mert az részben fizikai.) De télen már nehézkesebb megoldani a kellő mozgásokat. Nem vagyok még annyira HARDCORE, hogy télen is annyit tekerjem a pedált, mint nyáron. (szerintem nem is leszek sose annyira)
Régebben írtam a szobabicikliről, hogy kell-e az nekem, vagy nem. Hát most azért lehet, hogy jó lett volna... bááááár az igazat megvallva, a sok plusz munka is közbeszólt a mostani télen, tehát időm és energiám sem lett volna rá, hogy még azon is fárasszam magam. Bár tudom, hogy ez az akaraterőn és hozzáálláson is múlik.
A fittségszintemet amúgy most kb 30%-ra tenném, de ahogy tavaszodik én is egyre élénkebb leszek és lassan helyre teszem magam. Azért szerintem többségünknek már nem csak a COVID okozta korlátozásokból van elege, hanem a télből is. Gondolom mindenki menne már kifele a jó időbe. :)
túrázás, h2o, ivóvíz, utánpótlás, lelőhelyek, közkút2021 / Január
Mi bringások víz nélkül nem sokra megyünk, viszont annyit meg sose tudunk elvinni magunkkal, hogy végig elég legyen. Habár beszaladhatunk mi a boltba is venni valami folyadékot (ha útba esik éppen egy üzlet), de van egy sokkal egyszerűbb megoldás a vízutánpótlásra. Az ingyen víz. :-)
Szomjas vagy? Közkutak.hu - közkút, kút, ivóvíz, csap, csapvíz, nyomóskút, víz. Mert a víz az Úr :)
Még tavaly volt egy olyan ötletem, hogy itt a térségemben összeírom, illetve térképen megjelölöm, hogy hol lehet ingyenesen vizet vételezni. (leginkább a kék közkutakra, nyomós kutakra gondolok, ahol egy biciklis túrázó megállhat vízért). Kvázi egy kúttérképet akartam létrehozni. Ez az ötletem már kb egy éve megvolt, de egyelőre még semmit nem haladtam az ügyben. Végül az egyik téli napon rákerestem, hogy mégis mi a helyzet és meglepetésemre kiderült, hogy LÉTEZIK ilyen térkép. Nocsak! A fene se gondolta volna, hogy ilyen is van már. (bár igazából mi nincsen az interneten?) Az oldal, vagyis az adatbázis közösségi alapon működik, tehát mi, a felhasználók írhatjuk meg, hogy ki merre talált ilyen vízlelő helyeket. Szuper! Akkor ez is kipipálva. Vagyis a hiányzó lelőhelyeket azért még be lehet küldözgetni az oldalra. - Ami engem illet, a többször végigment útvonalaimon már azért kb tudom, hogy hol is vannak ezek, a többi (ismeretlen) kút lelőhelye meg majd az évek alatt berögzül úgy is. Mindenesetre mivel én még erről nem tudtam és akár tényleg hasznos is lehet, ezért gondoltam, hogy megemlítem itt.
És mi ez az oldal?
Térkép alapon Magyarország települései (pl. Budapest, Szeged, Debrecen, Pécs, Eger, Győr, Sopron) és az ott fellelhető összes* közkút, ivókút, ivócsap, kulacs újratöltési (refill) lehetőség, és minden egyéb vízvételi lehetőség.
*A cél az összes közkút/ivókút/ivócsap megjelenítése, de ehhez szükség van a ti segítségetekre is, hiszen mi csak páran vagyunk. Minél több az aktív ember, annál inkább naprakészebb és pontosabb lesz a térkép.
Minden szerkesztést köszönünk szépen.
Az oldalon a felsorolt kutakra klikkelve megnézhetjük az utcatérképen is magát a kutat. Ezt Google map-en vagy az openstreetmap-en tehetjük meg. Még a "nem iható" állapot is jelezve van egyes kutaknál. -
Íme akkor a térképes adatbázis: kozkutak.hu
túra, tervek, információ, fejlesztések, kerékpárút, 2021, új év2021 / Január
Sokáig nem foglalkoztatott, hogy most van-e, vagy nincs bringaút és pláne, hogy merre. Aztán ténylegesen elkezdtem túrázni és egy idő után már másképpen álltam a témához. Ugyanis, hogy minél messzebbre jussak, tényleg jó, hogy szeparált bringaúton is el lehet jutni bizonyos helyekre. Hiába jobban kedvelem a földutakat és erdős kerekezést, de úgy nem mindig tudok (terep) útvonalat a céljaimhoz. Pláne úgy, hogy már kinövöm a saját megyémet lassan.
Hírekben is egyre több bringaút fejlesztést olvasok és látok, hiszen nagy divat lett ez a kerékpárút építés. (nyilván csak az EU-s pályázatok miatt) Néhány újabb most így hirtelen a megyéből és a térségből:
- Biri és Balkány között (kész)
- Timár és Balsa között (talán már kész)
- Nagykálló és Napkor között (egyes részeken már készen van)
- Nyírbátor és Máriapócs között (2021-ben majd)
- Tokaj-Mád-Sárospatak vonal
- Tokaji hegyet megkerülő (20 km, 2022 év vége)
Meg aztán ismét van egy halom tervem (túrák) az idei évre, bár még tavalyról is maradt pár, amit be kell pótolnom. Lehet megint túlvállalom magam, de sebaj. Pl már majdnem el lehet jutni Debrecenig a Nyíregyháza-Nagykálló-Balkány-Nyíradony vonalon. Csak Balkány és Nyíradony között nincs még összeköttetés. Ha Debrecenig eljutok, onnan simán tovább tudnék menni Derecske-Berettyóújfalu-Szeghalom vonalon. Vagy Nagyvárad felé is. Vagy akár még tovább (Szeged, stb). Esetleg Nyíradonytól a másik irányba: Nyíradony-Nyírmihálydi-Nyírbogát-Nyírbátor-Nyírcsászári-Nyírmeggyes-Mátészalka ... egészen Csengerig. Sőt, valójában Szatmárnémetig tart a bringaút. Ez így összesen 130 Km lenne már. Ami oda-vissza azért nem piskóta. Nekem még fel kell nőnöm ehhez, mert ez így bizony 2 napos túra lenne. És ilyen távolságokat pláne nem mennék egyedül már. Na de amíg találok egy új tekerőtársat, addig vannak más útvonalak, amiket bejárok addig is.