...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack




#52 CSM: Defektgátlás
vélemény, szerelés, csináldmagad 2018 / Július


Defekt. Mindenki utálja. De szerencsére vannak már hatásos(?) praktikák ez ellen, mint pl. tömör gumi, defektgátló szalag, defektgátló folyadék (lötty), belső nélküli rendszer és "defekt biztos" külső. Viszont nem biztos, hogy számunkra mind elérhető (akár pénzben) és praktikus megoldás is egyben.

- Vegyük pl a tömör gumit:
MTB-ra elég nehéz lenne már a 2db és valószínű nincs is mindenféle szélességben. Illetve a felhasználási területei eléggé korlátoltak is lennének. Talán ezért sincs elterjedve.
- A lötty a gumibelsőkben:
(pl slime és egyéb) beleszáradhat, csomósodhat. Ezt én is kipróbáltam és habár vész esetben nagyon jó, de nekem utána elég hamar becsomósodott. És ha ezek után kaptam volna egy újabb defektet, mit sem ért volna már a beszáradt trutyi miatt. Persze az is lehet, hogy csak az én "trütyim" volt defektes. :/
- Belső nélküli rendszer:
A komolyabb montisok erre esküsznek, de a löttyöt, ami a külső és a felni között van itt is újra kell tölteni bizonyos időközönként és egyes küllő anyákat is korrodálhat idővel, ha a felniszalag sincsen pl jól feltéve. Nem árt egy kompresszor sem az ilyen gumma felfújásához. Vagy CO2-es "pumpa", esetleg egy CSM sűrített levegős tartály. Viszont ahogy olvasom elég jól működik. A felütéses defektek ellen is jó módszernek tűnik. Lehet egyszer kipróbálom én is.
Elvileg nem szükséges hozzá speciális felni és gumi. Azaz ajánlott úgy, de megoldható hagyományos felnivel és gumival is. (gettó módszer)
- Defektgátló szalag:
Nos talán még ez is jó lehet, de én még nem használtam ezt se. Itt minden a szalag anyagán múlik. Hogy kellően ellenálló és könnyű is legyen. Meg persze az ára! De itt is figyelnünk kell a megfelelő beépítésről, mert könnyen okozhat belülről defektet.

Habár én nagyon sok defektet nem kapok évente, de általában mindig a legrosszabbkor történik meg, ha mégis. Már egy ideje kitaláltam, hogy én is ezt a szalagos módszert próbálnám ki, de nem a boltban kaphatókkal, hanem én készítenék valamit erre a célra. Utána olvasva a dolognak kiderült, hogy az ötletem nem egyedi, hiszen már többen próbálkoztak hasonlókkal sikeresen. Pl külső(!) a külsőben, vagy biztonsági öv(!) a külsőben, stb.

A dolog lényege, hogy én is azt akarom megakadályozni, hogy az akác tüske elérje a belsőt és kilyukassza azt. Csak mindezt házilag megvalósítani. Mert építeni és kitalálni dolgokat jó móka. Bár pont egy esetleges defekttel nem biztos hogy jó hazardírozni. Több anyagra is gondoltam, mint pl egy keményebb fajta szivacsra, amit a külső és a belső közé teszek, kvázi mint egy távtartónak szánva. A tüske tehát belemegy a gumiba és a szivacsba is, de a gumibelsőt már nem éri el. De jobban átgondolva aztán letettem erről.

Ötletként még felmerültek a következő anyagok is: PVC, vastagabb gumi, PET műanyag és 0.5 - 1mm vékony alumínium lemez. Ez utóbbi tuti biztos lenne, de túl merev, lehet kikezdené a belsőt is... Ha megcsinálom valamelyik módszerrel, majd írok róla. :)