...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack




#43 CSM: Hátsó lámpa 2!
szerelés, hack, csináldmagad, ötlet 2018 / Március


Na csak kész lett ez is. Ha már az első lámpám rejtett, ideje volt ennek is azzá válnia. Az előző hátsó lámpám se volt rossz amúgy, de így komplett az egész projekt. (Egyeseknek ez lehet örült dolog, de majd kiderül, hogy a kb 75 kilómmal terhelve történik-e negatív irányba való változás. Valamiért én nem aggódom. Ha nagyon rázós a terep, amúgy is állok a bicajon. )

Egy ideje már tervezgettem, hogy összedobom, de akadt 1-2 hátráltató tényező is. Mint pl kevésbé volt kedvem (inkább mást csináltam) ezzel foglalkozni és az egyik LED driverem is meghalt közben. (Kicsit túlterheltem és megégett.) Szóval rendelnem kellett Kínából megint. De akkor már rendeltem egy komplett hátsó lámpát, amit szétszedtem és azt építettem bele a nyeregcsőbe. Így egyszerűbb is volt, mint ha én építem meg különböző alkatrészekből. (LED, kapcsoló, driver, akku, stb).

A donor lámpát teljesen szétkaptam, hogy bele tudjam építeni a nyeregcsőbe. Egy alu profil darabra ragasztottam a LED-et és az elektronikát, majd ehhez csatlakoztattam a tulajdonképpeni powerbankot*. A lámpa akkuja 450mA-es volt, de a kicserélt LED-del 380mA-t vesz fel teljesen feltöltött akkunál. Ez így elég gyér lenne működési időt tekintve. (villogó üzemmódnál még csak-csak) Ezért egy 1500mA-es 18650-es akkuval cseréltem le, amit egy "powerbank" házába tettem. Aztán ezeket csúsztattam bele a csőbe. Az egész tákolmányt szivacs szorítja a cső belső falához, hogy a helyén maradjon. Hogy ki is tudjam venni, ha esetleg gond van, raktam rá egy kis vezeték darabot, amivel ki tudom húzni. A lámpa kéken is villogott amúgy, ezért egy előzőleg rendelt piros COB LED-re cseréltem ki az eredeti diódát. (Ezt egyébként nem értem miért teszi, nem rémlett a leírásban, hogy kéken is villog. Persze nem az első eset, hogy nem azt kaptam, amit rendeltem. De nem gond.)

A kapcsoló egy picike nyomógomb volt a különböző módok miatt. Ezt lecseréltem egy REED relére, amit egy erős mágnessel kapcsolgatok ki- és be. Így vezérelve a módokat. (magyarán egy mágnest közelítek a nyeregcsőhöz, hogy ki és bekapcsoljam.) A töltéshez ki kell vennem a nyeregcsövet és akkor férek hozzá a microUSB porthoz. Egyébként vésztöltőnek is használható, mert van normál USB kivezetése is. Az akkumulátor is cserélhető benne. Esetleg majd a későbbiekben lehet megcsinálom, hogy a töltéshez ne kelljen kivenni az egészet, hanem az ülés alá kivezetek egy USB kábelt. De ez egyelőre most jó így nekem. Kell későbbre is hagyni valami szerelgetést. :)

Az eljárás egyébként hasonló volt, mint a kormányos lámpámnál. Kifúrtam a nyeregcsövet és reszelővel tágítottam meg a lyukakat. Egy hosszabb és egy rövidebb rés van egymás alatt, ami így egy felkiáltójelet ábrázol. Ezen keresztül világít a LED. És itt is betömtem a lukakat műanyaggal, hogy mégis zárt legyen. (Hm. Átalakítani valamit már HACK-nek számít, nem? Bár végül is mindegy.) Nyilván nem tökéletes a lyukak minősége, de kézileg nem lehet ipari minőségre megcsinálni. Meg nem ilyen vastagra terveztem eredetileg a réseket, csak ilyen lett.

Most már mindkét világításom integrált lett. Igaz amivel látok is, az még mindig felszerelős maradt. (Itt is vannak tervek már, egy saját építésű lámpára, de ennek megvalósítása még várat magára) Ja és hogy mi ebben a jó? Egyrészt nem állnak ki nappal felesleges dolgok a bicajról. Nem kell fel- és leszerelnem, ezért mindig elérhető. Másrészt ezt én alkottam és egyedi. Maga a készítés folyamata is egy jó időtöltés volt. Meg jó ránézni is, hogy milyen lett. Egy dolog van, hogy a lámpák fényének az oldalirányból való láthatósága eléggé korlátozott. Papír szerint a hátsó lámpa 100 Lumenes, ami lehetséges hogy túlzás, de én eleve a csiszolt műanyag darabbal még tompítottam is rajta. De elég jól látható így is. Üzemidőt nem tudok, mert nem mértem. De az adatokból kiindulva kb 3 - 3.5 óra lehet folyamatos üzem mellett. Villogva nyilván több.

Kiegészítés 1:
A REED relés téma még nincsen meg. Nem is foglalkoztam vele. De lehet nem is érdemes olyanra megcsinálni. Szóval sima TAC switch nyomógomb van az ülés alatt egyelőre.

Kiegészítés 2:
Az aksit cserétem közben egy 3000mA-esre.


Továbbik képek: Kikapcsolva - Bekapcsolva - A lámpa részei - USB port
Videó is van: Hátsó lámpa!