...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack
Include file. A teljes stilizált verzió @ index.php?year=2021
{!} #Csapatépítés: Tagfelvétel :)
túra, bringázás, csapat, tagság, bővítés, jelentkezésKiemelt felhívás
Nem is olyan rég azon gondolkoztam, hogy szervezni kellene saját "bringatúrát". Mármint egy kisebb-nagyobb csapattal. Viszont ez nem is olyan egyszerű... Vagy mégis? Aztán végül ezt a gondolatot kicsit félretettem egyéb dolgok miatt. Aztán újra előjött a gondolat, de picit másabb szemszögből közelítettem meg. Inkább egy kis csapatot (3-4 fő) verbuválnék magam köré és lehetőleg folyamatosan mennénk majd tekerni / túrázni. Tehát a bringás haveri körömet bővíteném úgymond. ...

Ha érdekel, klikkre folytatódik!
#132 Légtelenítési bonyodalmak
fék, szerviz, javítás, olajcsere, légtelenítés, megoldás2021 / Április
(A bejegyzés frissült. Lásd lentebb!)

Szinte egész télen állt a bringa, így nem tudom hova tenni az esetet. Történt ugyanis, hogy a hátsó fékem nagyon "bepuhult" és szinte semmit nem fogott, amikor nem rég újra elővettem a bicajt egy tekeréshez. Érdekes, hogy nekem "mindig" ezzel a hátsóval van a probléma, míg az elsővel gyakorlatilag sose volt még. (hosszú a cső?) Gondoltam egye-fene, majd légtelenítem újra és minden rendben lesz. Hát nem így lett, hanem még rosszabb lett. :D Gyakorlatilag tövig be tudtam már húzni a fékkart és akkor se fogott szinte semmit. Hm... wtf? Végül teljes olajcserét is csináltam, de nem javult, pedig pumpáltam elég sokszor és többször is a fékkart. Bár egy picit bekeményedett ilyenkor, de utána visszaállt puhára.

Olyan, mint ha nem lenne elég olaj a fékrendszerben... vagy pedig van egy "hatalmas" légbuborék valahol. A lényeg, hogy így még nem jártam egyszer sem. Mielőtt elvittem volna a haverhoz (Ricsi, Iron Monkey), hogy nézze már meg, azért csak dolgozott bennem tovább, hogy DE ÉN AKAROM megoldani a helyzetet. Szóval olvasgattam a neten és egy olyan technika vált be végül, amiről már régebben olvastam ugyan, de nem gondoltam volna, hogy pont ilyen "rossz" helyzetben is működik. Csak egy gumigyűrű kellett hozza, amivel lenyomva tartom a fékkart "egy" éjszakán át. Igazából kb 2 nap alatt oldódott meg a probléma úgy, hogy 99%-ban csak állt a bringa. Néha nyúltam csak hozzá, hogy pumpáljak párat a fékkaron. (ebből gondolom, hogy inkább volt ez egy nagyobb buborék valahol, mint kevés olaj) De már rögtön első nap után nagyot javult és a második napra meg már rendesen jó volt. Szóval jah. Ilyen egyszerű volt a megoldás. Behúzott fékkarral otthagyni és másnap pumpálni 1x-2x a karon. Ennyi. :)

Hogy mégis mi lehetett vele az állástól, azt nem tudom. Bár vagy 1.5 hónapot kivittem a bringát a kinti tárolóba a "hidegbe", ettől több változás nem volt. De lehet nincsen köze ehhez amúgy és csak szimplán gondolt egyet és belevegősödött. Mondjuk teljes olajcsere még nem volt a lassan 4 év alatt, így lehet ezzel van összefüggésben. Na mindegy. Lényeg, hogy most már lehet fékezni mint atom. Amúgy kb 15-20 ml olaj mehetett a hátsó rendszerbe. Szóval tényleg nem sok. Én meg vettem 100 ml-t. De úgy is kell majd az elsőbe is. Sosem árt az, ha van itthon.

Kiegészítő megjegyzés:
Öööööö... ö.. hát nem tudom most mi van, mert még mindig nem jó a fék. Most hogy voltam hétvégén vele egy kört, kiderült, hogy visszapuhult újra. :/ Szóval majd még írok ide, ha meg lesz a hiba oka, vagy ha sikerült végleg megoldani a felpuhulását.
Szerviznapló:
Hétvégén elgurultam Ricsihez (Iron Monkey, Nyíregyháza), mert nálam megállt a tudomány. Vagy 30 percet biztos foglalkoztunk vele, hogy minden légbuborék kimenjen a rendszerből. (A dugattyúknál lévő nehezebben jött ki). De végül csak sikerült. Úgy nézett ki, hogy minden rendben lesz vele, mert picit még túl is töltöttük a rendszert. (még a munkahengert is visszább nyomtuk, amit én itthon amúgy nem tettem meg) Ja és tettünk bele új fékbetétet is akkor már, bár talán még ezt az évet kibírta volna a régi is. (de a fékező felület fele már simán elfogyott) Hazafelé talán a 2. vagy 3. fékezésnél a túlnyomás szelepnél elkezdett spriccelni az olaj. És utána már újra rossz lett a fék. Elvileg a membrán ment tönkre a fékkarban. Mindenesetre biztos, hogy valami komolyabb hiba van vele. :/ Olajat nem eresztett eddig sehol amúgy.

A történetnek itt még nincs vége...

Képek: Légtelenítés 1 - Légtelenítés 2

Kapcsolódó bejegyzés: Szerviz: Légtelenítés
#131 Lámpakozmetika
hátsó lámpa, szerviz, javítás, kinézet, szépítés2021 / Április


Az évek alatt picit (nagyon!) már megtöredezett és berepedezett a hátsó nyeregcsőbe integrált lámpám. Pontosabban a műanyag takaró lemeze, amit látni az egészből. Gondolom a mechanikus feszültségektől történhetett, mert jól bele van passzírozva a csőbe az a kis műanyag darabka és eléggé feszülhetett, miközben terepen ugye rajta ültem. Eddig nem nagyon foglalkoztatott a dolog, de már terveztem egy ideje, hogy megszépítem. Most szántam csak rá időt. (pedig télen akartam még megcsinálni) Kiszedtem a régi műanyag darabokat és újakat készítettem helyükre. A régieket audio kazetta tokjából készítettem. A mostanit pedig egy már eleve "füstös" műanyagból, így ezt csiszolnom sem kellett már. (hogy ne lehessen belátni, de azért a fény jól átjárja) Most már jobban néz ki azért. :) Talán még jobban, mint amikor először megcsináltam. Viszont most nem sikerült (nem mertem, nehogy elpattanjon a rideg anyag) annyira benyomni a csőbe a műanyagdarabokat, hogy az a cső síkjában legyen. Most egy ici-picit kiáll. De most így hagyom, mert így jobban látszik oldalról is.

Vagy két órát elbíbelődtem a farigcsálással / csiszolgatással most is. Remélhetőleg így sem esik ki, hogy nincsen teljesen benne. (gumikalapáccsal ütöttem beljebb) Igazából még mindig valami szilikonos anyag lenne a legjobb oda, ami rugalmas maradna. De már ez is haladás, hogy a téli lustulás után ennyit tudtam haladni legalább ezzel az üggyel. :)

Kapcsolódó bejegyzés: CSM: Hátsó lámpa 2!
#130 Bringázás (egy) kapcsolatban
bringázás, kapcsolat, társ, szabadidő, szabadság, elfogadás2021 / Április


Amikor az ember a maga ura (tehát nincsen kapcsolata), akkor úgymond annyit bringázhat és akkor, amikor csak akar. De amint lesz valakink (egy nem bringás társunk), akkor ez már általában máshogy alakul. Bár szó sincs arról, hogy esetleg papucsok lennénk, vagy nem engednének el minket otthonról. (jobb esetben) Az én példámat tudnám csak felhozni most, mert másoknál nem tudom hogy megy ez. Én bennem van egy amolyan "fék"-szerű dolog, hogy azért csak nem lóghatok el hétvégente egész napra, hiszen akkor az kb olyan lenne, mintha "csak a bringa" és semmi más (valaki) nem létezne számomra. Szerintem ezt senki nem tolerálná sokáig egy kapcsolatban. Ebből kifolyólag tehát én eddig vissza voltam fogva úgymond. Jó persze, nem könnyű ilyen társat találni, hogy 100+ km-eket menni együtt. Tehát hogy kb ugyanolyan "őrült" (vagy inkább szabad) legyen, mint én. A másik lehetőséget nézve, hogy a pár egyik tagja minden egyes szombat és vasárnap elmegy pl 6-10 órákra bringázni, egyszerűen nem tartom életképesnek egy hosszútávú kapcsolatban. Tehát vagy visszafogjuk magunkat (x óra hosszra), vagy ugyanolyan bringamániás embert kell keresni. ^^ Abba meg most nem akarok belemenni, hogy ugye bringás és bringás között is vannak különbségek. Egy versenybringásból és egy terepbringásból álló friss pár se biztos, hogy megértenék egymást... vagy lehet, hogy ez is nagyon jól tud működni másoknál, csak én nem tudom elképzelni. :)

Klikkre folytatódik!
#129 Helyzetjelentés: Fittségszint
fitness, edzés, erőnlét, felkészülés, szezon kezdet2021 / Március
A mostani télen elég keveset tekertem, így tavasszal valószínű, hogy sokkal jobban meg fogom érezni, hogy nekiállok az újbóli bringázásnak. Bár általában véve is igaz, hogy télen picit eltunyulhat az ember, ha keveset vagy semennyit se mozog. Hát most nálam ez lett. (Júniusban ki fogom tenni az éves adatokat, de egész télen kb 50 km-ert mentem csak. Azt is még decemberben.) Bár itthon házon belül azért edzegettem súlyzókkal és a saját testtömegemmel, de azért az nem ugyanaz. Másabb izmokat dolgoztat meg egy bringázás. És az állóképességhez meg azért kell egy folyamatos edzettségi szint. A tavaszi első távolabbi utamnál mindig megérzem, hogy még nem vagyok formában. Ezt általában az első fél órán belül érzem, hogy hamar kifáradok és olyan, mintha sose mentem volna még ennyit. Bár továbbhaladva ez az érzés elhalványul vagy elmúlhat. Később (pár héttel a szezon kezdet után) viszont már egyáltalán nincs ilyen érzésem. Kis túlzással kibírnék tekerni a világból is.

Sajnos ezen a télen még "úszógumit" is növesztettem, annyira nem csináltam "semmit". Sajnos a sok lom kaja is hozzájárult ehhez, amit felfaltam közben. :D Pedig nem szoktam nagyon lomokat enni, pláne, ha le se tudom mozogni. De hát na... idén picit több sikerült. (miért finomak a haszontalan kaják?) Bár nem vészes a poci, de engem zavar és idén mindenképpen célom annak megformálása is. Nem tudom mennyi akaraterőm, időm és energiám lesz, de ha tehetem nem csak bringázni fogok, hanem futni is. Egyébként is szoktam, bár keveset. Általában tavasszal és ősszel, hogy ne a nagy melegben tegyem. (ja meg mert amúgy nem is nagyon "szeretek". ^^ .. és különben is bringázom inkább.)

Nem szoktam újévi fogadalmakat tenni, de most mégis megígértem magamnak, hogy újra kevesebb szemetet fogok megenni. (pizza, chips, jégkrém és egyéb édes nasikra gondolok főképpen, mert ezekből vittem picit túlzásba). Egyébként eddig elég jól tudtam mértéket tartani, csak az utóbbi hónapokban hagytam el magam. Azt biztosra tudom, hogy olyan sose lesz, hogy nem eszek ilyesmiket. Ugyanis kellő mozgással kombinálva én mindig is tudtam tartani a tömegem. Nyáron ezzel nincs is semmi gond, mert mindig mozgok eleget. (Ebből a szempontból a munkám is jó, mert az részben fizikai.) De télen már nehézkesebb megoldani a kellő mozgásokat. Nem vagyok még annyira HARDCORE, hogy télen is annyit tekerjem a pedált, mint nyáron. (szerintem nem is leszek sose annyira)

Régebben írtam a szobabicikliről, hogy kell-e az nekem, vagy nem. Hát most azért lehet, hogy jó lett volna... bááááár az igazat megvallva, a sok plusz munka is közbeszólt a mostani télen, tehát időm és energiám sem lett volna rá, hogy még azon is fárasszam magam. Bár tudom, hogy ez az akaraterőn és hozzáálláson is múlik.

A fittségszintemet amúgy most kb 30%-ra tenném, de ahogy tavaszodik én is egyre élénkebb leszek és lassan helyre teszem magam. Azért szerintem többségünknek már nem csak a COVID okozta korlátozásokból van elege, hanem a télből is. Gondolom mindenki menne már kifele a jó időbe. :)
#128 Ivóvíz-lelőhelyek
túrázás, h2o, ivóvíz, utánpótlás, lelőhelyek, közkút2021 / Január


Mi bringások víz nélkül nem sokra megyünk, viszont annyit meg sose tudunk elvinni magunkkal, hogy végig elég legyen. Habár beszaladhatunk mi a boltba is venni valami folyadékot (ha útba esik éppen egy üzlet), de van egy sokkal egyszerűbb megoldás a vízutánpótlásra. Az ingyen víz. :-)

Szomjas vagy? Közkutak.hu - közkút, kút, ivóvíz, csap, csapvíz, nyomóskút, víz. Mert a víz az Úr :)

Még tavaly volt egy olyan ötletem, hogy itt a térségemben összeírom, illetve térképen megjelölöm, hogy hol lehet ingyenesen vizet vételezni. (leginkább a kék közkutakra, nyomós kutakra gondolok, ahol egy biciklis túrázó megállhat vízért). Kvázi egy kúttérképet akartam létrehozni. Ez az ötletem már kb egy éve megvolt, de egyelőre még semmit nem haladtam az ügyben. Végül az egyik téli napon rákerestem, hogy mégis mi a helyzet és meglepetésemre kiderült, hogy LÉTEZIK ilyen térkép. Nocsak! A fene se gondolta volna, hogy ilyen is van már. (bár igazából mi nincsen az interneten?) Az oldal, vagyis az adatbázis közösségi alapon működik, tehát mi, a felhasználók írhatjuk meg, hogy ki merre talált ilyen vízlelő helyeket. Szuper! Akkor ez is kipipálva. Vagyis a hiányzó lelőhelyeket azért még be lehet küldözgetni az oldalra. - Ami engem illet, a többször végigment útvonalaimon már azért kb tudom, hogy hol is vannak ezek, a többi (ismeretlen) kút lelőhelye meg majd az évek alatt berögzül úgy is. Mindenesetre mivel én még erről nem tudtam és akár tényleg hasznos is lehet, ezért gondoltam, hogy megemlítem itt.

És mi ez az oldal? Térkép alapon Magyarország települései (pl. Budapest, Szeged, Debrecen, Pécs, Eger, Győr, Sopron) és az ott fellelhető összes* közkút, ivókút, ivócsap, kulacs újratöltési (refill) lehetőség, és minden egyéb vízvételi lehetőség. *A cél az összes közkút/ivókút/ivócsap megjelenítése, de ehhez szükség van a ti segítségetekre is, hiszen mi csak páran vagyunk. Minél több az aktív ember, annál inkább naprakészebb és pontosabb lesz a térkép. Minden szerkesztést köszönünk szépen.

Az oldalon a felsorolt kutakra klikkelve megnézhetjük az utcatérképen is magát a kutat. Ezt Google map-en vagy az openstreetmap-en tehetjük meg. Még a "nem iható" állapot is jelezve van egyes kutaknál. - Íme akkor a térképes adatbázis: kozkutak.hu

Kapcsolódó bejegyzés: Folyadékutánpótlás
#127 Térségi bringautak
túra, tervek, információ, fejlesztések, kerékpárút, 2021, új év2021 / Január
Sokáig nem foglalkoztatott, hogy most van-e, vagy nincs bringaút és pláne, hogy merre. Aztán ténylegesen elkezdtem túrázni és egy idő után már másképpen álltam a témához. Ugyanis, hogy minél messzebbre jussak, tényleg jó, hogy szeparált bringaúton is el lehet jutni bizonyos helyekre. Hiába jobban kedvelem a földutakat és erdős kerekezést, de úgy nem mindig tudok (terep) útvonalat a céljaimhoz. Pláne úgy, hogy már kinövöm a saját megyémet lassan.

Hírekben is egyre több bringaút fejlesztést olvasok és látok, hiszen nagy divat lett ez a kerékpárút építés. (nyilván csak az EU-s pályázatok miatt) Néhány újabb most így hirtelen a megyéből és a térségből:

- Biri és Balkány között (kész)
- Timár és Balsa között (talán már kész)
- Nagykálló és Napkor között (egyes részeken már készen van)
- Nyírbátor és Máriapócs között (2021-ben majd)

- Tokaj-Mád-Sárospatak vonal
- Tokaji hegyet megkerülő (20 km, 2022 év vége)

Meg aztán ismét van egy halom tervem (túrák) az idei évre, bár még tavalyról is maradt pár, amit be kell pótolnom. Lehet megint túlvállalom magam, de sebaj. Pl már majdnem el lehet jutni Debrecenig a Nyíregyháza-Nagykálló-Balkány-Nyíradony vonalon. Csak Balkány és Nyíradony között nincs még összeköttetés. Ha Debrecenig eljutok, onnan simán tovább tudnék menni Derecske-Berettyóújfalu-Szeghalom vonalon. Vagy Nagyvárad felé is. Vagy akár még tovább (Szeged, stb). Esetleg Nyíradonytól a másik irányba: Nyíradony-Nyírmihálydi-Nyírbogát-Nyírbátor-Nyírcsászári-Nyírmeggyes-Mátészalka ... egészen Csengerig. Sőt, valójában Szatmárnémetig tart a bringaút. Ez így összesen 130 Km lenne már. Ami oda-vissza azért nem piskóta. Nekem még fel kell nőnöm ehhez, mert ez így bizony 2 napos túra lenne. És ilyen távolságokat pláne nem mennék egyedül már. Na de amíg találok egy új tekerőtársat, addig vannak más útvonalak, amiket bejárok addig is.

Kapcsolódó bejegyzés: Városi bringautak