...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack
Include file. A teljes stilizált verzió @ bringablog.hu/index.php?year=2020
{!} #Részvételi felhívás: Bringatúra
túra, bringázás, csapat, tagság, bővítés, jelentkezésKiemelt felhívás
Nem is olyan rég azon gondolkoztam, hogy szervezni kellene saját "bringatúrát". Mármint egy kisebb-nagyobb csapattal. Viszont ez nem is olyan egyszerű... Vagy mégis? Aztán végül ezt a gondolatot kicsit félretettem egyéb dolgok miatt. Most újra előjött, de picit másabb szemszögből közelítettem meg. Inkább egy kis csapatot verbuválnék magam köré és lehetőleg folyamatosan mennénk majd tekerni / túrázni. Tehát a bringás haveri körömet bővíteném úgymond. ...

Klikkre folytatódik!
#99 Napi és havi rekord távolság
rekord, távolság, célirány, tervek2020 / Március
Egyre közelebb vagyunk a jó időhöz és így a bringás szezon kezdetéhez is. (Április?) Már én is több tervet előkészítettem az idei évre, amit szeretnék, ha megvalósulnának. Az egyik pl az, amivel igazából nem foglalkoztam még, de pl ösztönző lehet, hogy ezentúl mindig (minden évben) megugorjam az előző rekordjaimat. Tavalyi adataim szerint a napi maximumom 70 + egynéhány km volt. (De maradjunk most a miheztartás végett a 70-nél) Illetve nyár közepétől már újra elkezdtem mérni az összes megtett kilométereket, így azt is tudom, hogy Júliusban mentem a legtöbbet, ami 515 km volt.

Ebből kifolyólag azon agyaltam, hogy képes lehetek-e 1000 km-ert menni egy hónapban. Ha 30 napot értünk ez alatt, akkor nyilván megoldható. De ha csak a hétvégéket nézzük, akkor már elgondolkodtató. Így akkor egy hónapban maradna 8 napom ezt összehozni, és egy napon 125 km-ert kellene megtennem. Hááát.... Így picit keménynek hangzik.... :D Úgyhogy egyelőre csak 600 Km-ert tűztem ki célnak az egy hónap alatt. (Nagyon valószínű, hogy ez tényleg 8 napot fog jelenteni) A tavalyi 515-höz képest ez az 600-as célpont már sokkal elérhetőbb. Ez napi 75km-ert jelentene egyébként. Hangsúlyozom, hogy leginkább csak hétvégén tudok bringázni. És persze nem bringázhatok egész nap, mert azért akadnak más teendőim is olyankor. De mégis megpróbálom. Aztán ha sikerül, legközelebb majd emelem a tétet pl 700-ra. :)

Bár azt látni kell, hogy elég csak az egyik napon nem hozni a megfelelő távot és máris megdőlhet a cél elérése. Hiszen akkor a következő napon (vagy napokon) kellene bepótolnom a hiányt. Így azért már rizikósabb lehet a dolog. Ezért, ha tehetem a 75 km-től többre fogok törekedni naponta. Hátha új napi csúcsot is jegyezhetek így. :-)

Meglátjuk! - Szeptember vagy Október végén visszatérek az adatokkal.
#98 Még jó, hogy bele nem léptünk!
kutyaszar, kutyagumi, tisztítás, eltávolítás, technika, megoldás2020 / Március


Idézhetném a klasszikus kabaréjelenetből, de sajnos ha nem is léptem bele, a bringával viszont belehajtottam pár hete. :( Nem egyszer esett ez már meg velem és gondolom másoknál is előfordult már többször is. Általában nyilván nem veszem észre és úgy megyek bele, de volt már olyan is, hogy utolsó pillanatban észrevettem ugyan, de olyan szerencsétlenül manővereztem, hogy pont átmentem rajta az egyik kerékkel. Szóval így vagy úgy, de előfordulhatnak ilyen balesetek. Aminek nagyon nem szoktam ám örülni, mert a bütykös gumiból nem egyszerű kiszedni a cuccot. Most legutóbb mindkét kerék olyan lett. :( Hát na... SHIT HAPPENS!

Amint észreveszem, egyből neki is állok eltávolítani, amire több technikám is van. Amely módszerek tulajdonképpen egy dagonyázás utáni kerék tisztításhoz is használhatóak lehetnek. A klasszikus keresni egy botot vagy ágat és kipiszkálni a nagyját, aztán hagyni a többit, hogy majd az szépen magától lemorzsolódjon (homokos talajon) technikán túl azt is szoktam, hogy keresek egy pocsolyát (ha éppen van) és abban áztatom le a maradékot. Vagy valami murvás, kavicsos helyet keresni és ott oldalirányú mozgásokkal lekapartatni. A legideálisabb erre az apróbb kavicsos út, vagy feljáró, behajtó. Ugyanez sűrű fűben is jó módszer. Általában minden technikát egyszerre használva szépen meg is tudok szabadulni ettől a kellemetlenségtől. Egy ideje ugyan (sajnos) nem érzek illatokat/szagokat, de akkor is zavaró, hiszen a kerékkel magamra is csaphatom akár (pl arcomba, hátamra, ruhámra, stb). Illetve a bringa a lakásban van tárolva, tehát oda sem lenne jó bevinni ezt a trutyit. Persze otthoni körülmények között eltávolítani már másabb lenne a helyzet, mert lehet használni keféket, szivacsokat akármit, de én nem szívesen vinném haza az anyagot (pláne, hogy garázs sincs) és még inkább nem olyanoznám össze a tisztító kellékeimet.

Talán - ha mondhatom ezt - ez a kellemetlenség mégis csak szerencsésebb, mint cipővel belelépni. Mert több lehetőséget látok, ami az eltávolítást illeti. Pl mert eleve nem rajtam van és gyorsan elgurulhatok a megfelelő helyre, hogy leszedhessem. De egy biztos, hogy elég kellemetlen az ilyen.

Tehát kedves kutyatartók tessék összeszedni az erdőben is! - Köszönjük! Vagy legalább ne a kijárt úton végeztessék el a kutyáik dolgát, ha már ott "teccik" hagyni.
#97 Erdők jó kezekben
természet, erdő, erdősítés, erdőfelújítás, kérdés, elmélkedés2020 / Február
Terepbringás lévén naná hogy kedvelem az erdőket is. És gyakori erdőjáróként sokszor látom, hogy egyes részeken, ahol fakivágások miatt erdőfelújítás történt az újratelepített facsemeték szabályosan egy-egy sorban vannak ültetve. Ha ilyet láttam egyből az jutott eszembe, hogy de miért? Illetve még azt se tudtam egy darabig, hogy miért van elkerítve az a rész. De az ha jól tudom azért, hogy az állatok ne dézsmálják meg a facsemetéket. A helyes választ ennek a miértjére sose tudtam igazán, de most utána jártam. Ugyanis semmi természetes látvány nincs ebben. Akkor meg miért jó ez így? Képzeljük el, hogy ha már az összes fa így fog kinézni az erdőben az semennyire se lesz természetes látvány. Mert ugye idővel minden fa elöregszik és ki kell termelni, stb. Persze nem a mi időnkben lenne ez, de most ez nem is érdekes a kérdésem szempontjából. Szóval miért is van ez így? Interneten kerestem a választ, de feladtam, mert nem találtam meg. (pedig jó "keresőkutya" vagyok). Aztán inkább megkérdeztem.

Tehát aki szintén elmélkedett már ezen a kérdésen az jól figyeljen, mert a következő a helyes válasz.
"A sorokban történő ültetésnek elsősorban praktikusság és munkaszervezés szempontjából van jelentősége. A sok csemetemennyiségnek az ültetése is igen nagy feladat, amit rendszerint géppel szoktak elvégezni. Ennek a legegyszerűbb módja az egyenes vonalban történő ültetés. A sorok közt traktorral és kézi erővel is művelik (kapa, kasza) és karbantartják a földet, hogy visszaszorítsák a gyomokat és kedvezőbb talajfelszínt alakítsanak ki a csapadék felszívódásához. Egy facsemete nagyon sérülékeny az állatvilággal szemben és az időjárástól is ezért folyamatosan figyelemmel is kísérik az életútját, amíg kellően meg nem erősödik. (gyakorlatilag amíg egy bizonyos szintig felnő)"

Nyírerdő Zrt.

- És megnyugtattak, hogy ez azonban 100-120 év múlva egyáltalán nem lesz érzékelhető sem optikailag, sem a madárfütty szempontjából. Ez mondjuk nekem picit hihetetlen, de úgy legyen!

És ha már erdők... Bicajozásaim során néha találni az erdőkben, mezőkön különféle csemegéket is. Gondolok itt pl megyre, dióra, vadszederre, körtére vagy az eperfa termésére a faeperre. (és ha szeretném a gombát, akkor azt is szedhetnék akár, vagy kökényt, csipkebogyót, stb) Bár nem sűrűn találkoztam még ilyen csemegékkel, de az is igaz, hogy ezekből is csak véletlenül vettem eddig észre. Ezentúl jobban megfigyelem majd eme temészeti kincseket is. Mert pl a faeperért minden évben megállok már az erdő előtt is, amikor bicajozom. (az erdő előtti fán jobban elérhető és finomabb is, mint ami bent van)
#96 URBAN Freeride(r)
kaland, tudás, trükk, esés, balszerencse2020 / Február


Alapvetően nem szoktam túl sokat a városban "közlekedni" (bringaút pedig van elég sok fele már) de múltkor eszembe jutott, hogy itt is vannak azért olyan lehetőségek, amik kihívást jelent(h)e(t)nek. Gondolok itt pl a lépcsőkön való le- és felmenetelre, vagy a maximum 3-4 fokos lépcsőkről való ugratásra. Többre még nem vállalkoztam, de nem is akarok nagyon. (öreg vagyok én már ehhez) Aztán persze egyéb "akadályok" is lehetnek még, mint pl a jó öreg útpadka, szegély vagy netalántán egy pad is útba akadhat. :-) Bár ez utóbbi nekem már elég magasan van, nem tudnám a bringa hátsóját felkapni. Pedig megy a bunny-hop is, csak nem elég magasra. - Tudom, gyakorlás kérdése az egész, de nagyon vagánykodni se akarok már.

Tehát vannak itt is azért lehetőségek, ha az ember olyan szemmel nézi a (városi)terepet. Persze szigorúan olyan helyeken, ahol nincs nagy gyalogos / biciklis forgalom. Igazából sok trükköt nem tudok még a bicajjal, mert bár mindig eltervezem, hogy na majd a mostani nyáron egy újat megtanulok, de ez mindig elmarad. :-(

Klikkre folytatódik!
#95 Megújúl a Harangodi-tározó
Harangodi-tó, nagykálló, víztározó, rekonstrukció 2020 / Január


Tavaly tavasszal voltam legutóbb a Harangodi-tónál (Nagykálló mellett) és akkor már teljesen le volt eresztve. Fogalmam sem volt miért - és persze másoknak se - de én is csak később tudtam meg jóval (év végén, pedig a hír tavaly márciusi. ehhe... jobb későn mint soha!), hogy ez nem véletlen, mert egy felújítási projekt keretein belül megújul a víztározó. Ez jó hír, mert egyébként klassz kis biciklis célpont mind felnőtteknek, mind gyerekeknek. Több útvonalon is el lehet ide jutni, ami különösen jó. (A "C" útvonalon a Csárda utcáig időközben elkészült a bringaút is, így a Mérő utcai letérőig már csak kb 3 Km-ert kell az autók mellett haladni.) Egyébként volt már kétszer is MTB verseny itt. - Az idén tehát már elvileg egy vízzel teli tónál lehet majd megpihenni. Kíváncsian várjuk!

Amúgy több "vizes" célpontom is van már 2020-ra, de természetesen majd ide is letekerek újból és rakok fel majd jobb képeket.

Biciklis útvonalak: A - B - C
#94 A "bringatartás" költségei
költségek, kiadások, bringatartás, alapdíj, elmélkedés2020 / Január
Most nem általánosságban nézve fejteném ezt ki, hanem csak rám vonatkozóan. Már csak azért is, mert ez egyénenként változó lehet. Tény, hogy egy bringa sokkal olcsóbb szinte bármelyik közlekedési formától - kivétel a gyaloglás - de azért ez sem költségektől mentes. Szerencsére én megúszom a szerviz díjakat is, mert magam bütykölöm, ezért ezen kívül elég csekély a költsége a bringámnak. Most nem számolom ide a "nem szükséges" (és "felesleges") fejlesztéseket nyilván, hiszen csak az alapvető fenntartáshoz való dolgokat említeném meg.

Ami nekem pedig a következők:
- Kb évente új markolat, mert elkopik. (1000 Ft) Bár ez csak esztétika.

- A paraffinos lánckencém költsége (paraffin olaj + paraffin kb 800 Ft/év)

- Az egyéb kopó alkatrészek közül a gumiköpeny és a fékpofák is több évet kibírnak nálam. (Nem számoltam éves költséget)

- A hajtásra (lánc, lánckerék, lánctányér) is igaz a több év, bár most azért kíváncs vagyok, hogy single-speederként hogy is alakul ez. (Nem számoltam éves költséget)

- A defekt kérdés is 300 forintból megoldódik több évre. Mert kb ennyibe kerül jópár folt és a ragasztó hozzá. (legyen 100 Ft/év) De vegyünk még a biztonság miatt ide egy belsőbe fújható defektjavító spray-t is, (1000 Ft) mert túráknál jól jöhet. Bár ebből sem biztos, hogy évente új kell.

Jó persze, egyszer meg kellett vennem a szerszámokat és a kenőzsírt és egyebeket is, hogy onnantól kezdve ezekre már ne költsek. Ez a számolgatás amúgy is csak egy irányadó számolás. Vagy ha úgy tetszik egy nagyon alap. Meg egyes dolgokat, ha nem is évente, de előbb utóbb cserélni, pótolni kell. (gumi, fékpofa, gumiragasztó, stb) És ezeknek az éves pénzügyi vonzatával, azaz visszaosztásával fentebb nem foglalkoztam. Ha pedig a csotrogányom nézem, arra gyakorlatilag nem is költök, mivel sokkal kevesebbet használom és kevésbé is törődöm vele.

Alapjában véve mondhatnám, hogy évente kb 2-3000 Forintot kell ráköltenem a bringára, hogy rendesen guruljon és karban legyen tartva. Igaz, hogy ez csak egy minimum érték, ha nagyon jól bírják az alkatrészeim.

Klikkre folytatódik!
#93 660mm. Maradhat?
elmélkedés, kormány, szélesség, trend, vélemény2020 / Január
A kormányom szélessége 660mm és habár a trend a szélesebb kormányok fele halad már jó pár éve - szinte minden MTB kategóriában megfigyelhető ez a növekedés - én még sem vágyom szélesebbre. Egyrészt azért nem, mert az én fő bringázási stílusom (kb off-road túrázós) nem követel meg szélesebbet, másrészt meg nem is tetszik, hogy olyan széles. Valahogy nekem aránytalanul néz ki az egész bicaj összképét nézve. Na és persze semmi gondom a mostanival. Láttam már közelről kb 800mm széles kormányt bicajon és jájj de nem tetszett. Igaz, az egy DH gép volt, oda meg kellhet a stabilabb fogás. - Azt nem állítom, hogy nem fogok a jövőben kísérletezni 1-2 centivel hosszabbal, de lecserélni nem hiszem, hogy e-miatt fogom. Az 1-2 centis elcsalást pedig meg lehetne oldani pl a kormány végébe való hosszabbító dugó készítésével. A 2 cm toldás végül 700-as kormányt adna ki. (oldalanként 20 mm ugye) - Aztán persze rájöttem, hogy nálam ez megoldhatatlan, mert elemek / aksik vannak a kormányom végeiben, így bele nem tudok rakni semmit már, hogy ott rögzüljön.

Régebben teljesen egyenes kormányra akartam lecserélni, de már arra se vágyom igazán. Persze ettől függetlenül még nem zárom ki, hogy majd egyszer lesz új is. Valamilyen. Illetve a trendeket nézve valószínű, hogy ezekből a hosszabb kormányokból lesznek többségben a boltokban, hiszen egy hosszabb kormányból mindig lehet majd levágni.

A csotrogányon is még a régi időből való kormány található, ami 580mm. Na ez meg aztán baromira nem érdekel, hogy milyen. :) Vagyis az ettől kisebb már talán nem is lenne kényelmes és praktikus sem.